DKC

DKC logy by:J.Elmont

Dow Kart Kampioenschap voor teams verreden in voorjaar 



Voorjaar Cup Dow Kart Club

Verslag Race-3 (A en B) van 5 gereden 10 mei 2017

Language: Nederlands Engels



Voor de twaalfde maal organiseert de Dow Kart Club weer een voorjaar cup voor zijn leden. Deze derde race zijn er weer 9 teams ingeschreven.
Deze maal zijn we op het circuit van JPR in Sint Niklaas. Een van de grotere circuits met een altijd uitdagende layout.
Wij als amateurrijders hebben altijd wat last van de kart verschillen op deze baan.
Daarom hebben we nu de normale één uursrace opgesplitst in twee races van elk 25 minuten. We vertrokken met de gelote karts in de gewone richting met een start grid volgens het algemeen klassement. Maar dan wel omgekeerd evenredig, dus de best geplaatste in het klassement achteraan en de minst goede klassering vooraan.
Als club zitten de meeste rijders heel erg dicht op elkaar en zijn behoorlijk aan elkaar gewaagd.
Dit in combinatie met het omgekeerd evenredig starten heeft in het verleden al diverse malen geleid tot behoorlijke aanrijdingen. Omdat we als club rijden staan hier geen straffen op en ook hebben we geen baancommissaris aanwezig die de aanrijdingen objectief kan beoordelen.
Er worden echt fouten gemaakt, die onnodig zijn en meestal verliezen beide partijen behoorlijk in positie.
De race organisatie heeft diverse races georganiseerd waar dit werd voorkomen door niet omgekeerd evenredig te starten.
Echter in races met andere rijders op de baan blijken de "inhaal kwaliteiten" van onze rijders onder de maat en moeten toch proefondervindelijk wat bijgeschaafd.
Er wordt te veel geramd in plaats van ingehaald. Daarom moeten we er meer op oefenen.
Vooral diegenen die er alles aan doen om een snellere rijder niet voorbij te laten, moeten leren dat dat ten koste gaat van hun eigen rondetijden. Je kunt wel je eigen positie ten opzichte van de snellere handhaven door verdedigend te rijden, maar ten opzichte van de rijders voor je verlies je dramatisch.
Iemand in de banden duwen op rechte stukken is niet toegestaan, niet bij ons en zeker niet in de normale kart wereld.
Bijvoorbeeld hierbij de reglementen van de ZIKK, die duidelijk zijn, maar de straffen zijn afhankelijk van een goede baan official.

Bij inhalen is het volgende van kracht:

- Indien bij het naderen van een bocht de ingehaalde kart voor minimaal de helft (50% aan de binnenzijde) is gepasseerd, dient de bestuurder ervan vrije doorgang te verlenen aan de inhalende deelnemer. Indien dit niet het geval is, dient de inhalende deelnemer vrije doorgang/voorrang te verlenen aan de ingehaald wordende deelnemer.
- Aan de buitenzijde dient de inhalende persoon er volledig voorbij te zijn.
- Een verdedigende rijder mag gedurende een verdedigende actie één (1) maal van zijn of haar lijn afwijken. Doet men dit vaker dan zal dat bestraft worden met een “STOP EN GO PENALTY van 45 seconden”.
- Bij een juiste inhaalactie mag de ingehaalde persoon niet dusdanig insturen dat de inhalende geraakt wordt. Doet men dit toch dan kan dat bestraft worden met een “STOP EN GO PENALTY van 45 seconden”.

BOTSEN

- Botsen, duwen en ander contact van opzettelijke aard tussen karts is verboden. Indien dit geconstateerd word door de wedstrijdleiding dan kan dit bestraft worden met “STOP EN GO PENALTY van 45 seconden”

OPHOUDEN/HINDEREN

- Het ophouden en hinderen van deelnemers is verboden. Dit kan bestraft worden met een “STOP EN GO PENALTY van 45 seconden”.

Laat het duidelijk zijn dat bovenstaand geen verwijt is maar een constatering. Bovendien hebben wij dikwijls te maken met minimale snelheidsverschillen onderling die het inhalen heel erg moeilijk maken.
Dus volgende keer in Roosendaal toch weer starten omgekeerd evenredig t.o.v. klassement.

We rijden vandaag op 85kg.
Geen kwalificatie maar zoals vanouds bij onze competities starten we omgekeerd evenredig aan het klassement.

De start is met rode lichten. Omdat het hele veld enorm aan elkaar gewaagd is, is het in het begin behoorlijk moeizaam. En de adrenaline speelt een behoorlijke rol. Enkelen worden al vrij snel aangetikt op lastige plaatsen.
Onze grootste inhaal talent Kuppy (mede door grootste snelheidsverschil) weet zich relatief snel door het veld te worstelen.
Ook MaRO karting gaat met meer moeite door het veld maar steeds met legale inhaal acties, d.w.z. er aan de binnenzijde naast zetten zodanig dat er voldaan wordt aan de 50% regel. De ingehaalde rijder wordt er dikwijls aardig door verrast en stuurt te vroeg in waardoor er ongewild toch contact is. Meestal de fout van de ingehaalde.
Zo zijn er diverse inhaalpogingen die niet vlekkeloos verlopen. o.a. E404 en W8FF waarbij er, over en weer geduwd wordt, de vraag blijft wie er wie duwt. In elk geval wordt W8FF opzijgezet en moet hij een treintje voorbij laten om daarna een poging te doen opnieuw naar voren te komen.

Na een ronde of wat wordt het rustig en worden de posities verder verstevigd en uitgebouwd.
Na het afvlaggen worden dezelfde karts toegewezen op basis van de uitslag aan de rijders echter in omgekeerde volgorde. De laatst geëindigd krijgt de snelste kart en de voorlaatste kart wordt toebedeeld aan de nummer 2 rijder, etc.
Bovendien wordt de 2e race gereden in tegengestelde richting!

Dit heeft voor onze rijders een mooi effect. De hele groep zit nu veel dichter op elkaar en dat blijft ook de gehele 2e race zo. Natuurlijk zijn onze toppers ook in de minder snelle karts bij de snelsten maar het snelheidsverschil is niet zodanig dat er gemakkelijk posities kunnen worden veroverd.
Een uitzondering is de kart van W8FF die in de eerste stint dus door het feit van aangetikt te worden verder terug in de einduitslag stond dan relatief voor de kart mogelijk was. De kart was namelijk zeer snel en goed handelbaar. Hij mocht weer als 5e vertrekken en had als enige ook weer dezelfde kart.
Geholpen door het feit dat de voor hem rijdende rijders elkaar in een bocht vastzetten, kon hij ongehinderd passeren en had hij vrij baan en kon ongehinderd de race uitrijden.

Het werd door alle rijders als een zeer leuke competitieve wedstrijd ervaren!

Data

Een gescande weergave van alle rondetijden van JPR Sint Niklaas.
Race 3A rondetijden van alle teams. PDF icon
Race 3B rondetijden van alle teams. PDF icon
DKC individuele data in een tabel omgerekend naar seconden. Race 3(A en B) Race data.
2e Race was in de omgekeerde richting en daarom zijn de tijden wat minder snel. Ook zoals boven aangegeven was 2e race in Kart verwisseld op basis van snelst kart aan minst snelle karter.

Snelste ronde door Kuppy met 49,157 en als 2e W8FF met 49,233

Uitslag Race 1  verreden 12 april 2017
Pos Racenaam Rijder1 Rijder2 Gem Laps Punten Best Rank best
1Kuppy RossoDaniël Kuppens 349,809= 29 =1349,1571
2MaRo RacingMario Roose 749,873= 29 =1149,3553
3BeckyWim Bekkers 650,386= 29 =1049,9195
4AfterburnerAlwin de Bruijn 1350,414= 29 =949,8834
5W8FFLeo van Weele 450,468= 29 =849,2332
6Red DevilJarno van den Bosch 950,809= 29 =750,0728
7Error 404Marco Geerinckx 2350,867= 29 =650,0347
8G4SErnst Buijsse 2150,823= 29 =549,9816
9MephistoMartijn Groen 550,816= 29 =450,2519

  

Race 3B Tegendraads en kart wissel
Uitslag Race 3B  verreden 10 mei 2017
Pos Racenaam Rijder1 Kart Gem Laps Punten Best Rank best
1W8FFLeo van Weele 451,066= 28 =1349,511
2MaRo RacingMario Roose 2151,580= 28 =1150,0993
3Kuppy RossoDaniël Kuppens 551,552= 28 =1050,0472
4G4SErnst Buijsse 751,857= 28 =950,2996
5Red DevilJarno van den Bosch 1351,785= 28 =850,1524
6AfterburnerAlwin de Bruijn 951,804= 28 =750,3227
7BeckyWim Bekkers 2351,875= 28 =650,2125
8MephistoMartijn Groen 352,136= 28 =551,0168
9Error 404Marco Geerinckx 659,447= 9 =451,7549

Ronde tijden!

Klik het plaatje voor een iets grotere weergave.
Grafiekje
Grafiekje

Het klassement

Klassement DKC Voorjaar Cup 2017

Klassering Rondjes Punten
Plaats Team  R-1  R-2  R-3A  R-3B  R-4  R-5 Handicap Sub Aftrek Totaal
1 1   1 3       36 0 36
2 2 1 2 2       46 11 35
3 9 3 5 1       35 4 31
4 7 4 4 6     0 31 6 25
5 5 5 8 4     0 30 5 25
6 6 7 3 7       29 6 23
7 8   6 5     0 20 0 20
8   2 9 8       20 0 20
9 3 6           17 0 17
10 4 9         0 13 0 13
11   8 7 9     0 10 0 10
12 10           0 3 0 3
13             0 0 0 0
14             0 0
15             0 0

 

Als U een aanvulling heeft op bovenstaand verhaal en uitslagen, een naam misschien, een correctie dan gaarne doorgeven aan Leo van Weele