DKC

DKC logy by:J.Elmont

De DKC (Dow Kart Club) is een onderafdeling van de personeeels vereniging van Dow Benelux b.v.

 

Test Drive met elektrische karts

verslag van test ritten gereden 22 jan 2015

Donderdag 22 januari 2015 hebben we met een paar man afgesproken bij Yeti kartbaan in Eeklo:
Zie ook website uitbater Yeti
Van de Dow Kart Club zijn Wim (Becky), Ernst (Ernie) en Alwin (Afterburner) van plan 3 heats te rijden, en Daniel zou komen kijken om ons aan te moedigen.

Deze kartbaan ligt in de voormalige ijshal van Yeti, en er wordt gereden met elektrische karts, en dat wilden we natuurlijk wel eens proberen.

De karts zijn begrensd op 55 km/uur en doordat de karts optrekken nul tot 55 in ongeveer drie seconden treedt de begrenzer snel in werking. De uitbater wist me te vertellen dat de begrenzing is aangebracht door de leverancier van de karts na een evaluatie van de baan: harder zou te gevaarlijk zijn. Het snelle optrekken van de elektromotor komt goed tot zijn recht bij het uitkomen van langzame bochten, en het ontbreken van verbrandingsmotor geluiden en uitlaatgassen is een vreemde gewaar wording. Maar goed, we wennen er snel aan. Baanrecord ligt op een hoge 43.

Elektrische karts hebben ook een nadeel: de maximale tijd wat gereden kan worden op een lading. Dat is met de huidige accu’s acht minuten, en dan moeten ze weer aan de oplader. Binnenkort zullen ze mogelijk overgaan op lithium accu’s en zal er meer dan 30 minuten gereden kunnen worden.

En toen was het zover, we gingen rijden. De eerste heat was voor ons drieën even wennen, en we kwamen dan ook niet onder de 46 seconden. Na een paar ronden was de grip wel goed aanwezig, en mede door de begrenzer konden een aantal bochten op volle snelheid genomen worden.
Hier het resultaat.

Heat 57

Door na de tweede heat. Daniel was ondertussen ook gearriveerd en had voordat we weer gestart ware dat ie dit ook toch eens moest proberen. Deze keer beginnen Ernie, Becky en de Afterburner aan de baan te wennen, vooral de 3-bochtencombinatie achter op het circuit, waar alle snelheid uit de kart gaat. Gelukkig pakt de elektrische kart snel op, en we duiken met zijn allen in de mid-45.

Heat 59

Het werd steeds drukker met rijders, waarschijnlijk door de donderdagaanbieding 3 keer rijden voor de prijs van 2. Het maximaal aantal karts op de baan is acht, een doordat de planning al gemaakt is kan Daniel niet samen met ons op de baan, maar voegt zich bij een andere groep.
Daniel gaat in de derde heat de baan en is in het illustere gezelschap van Witte en KaMiKaZe, volgens de baancommissaris de snelste manne ooit op deze baan. Witte heeft de tweede-snelste tijd ooit op zijn naam staan. Daniel zou Daniel niet zijn als hij er voor zou gaan en wist zich mooi achter de twee bovengenoemden neer te zetten.

Heat 60

Hierna onze laatste en vierde heat. Het veld van andere rijders is sterker geworden, maar er werd weer lekker doorgereden. In tegenstelling tot andere kartbanen heeft de Afterburner in Eeklo de snelste tijd van de DKC rijders deze avond neergezet door in de laatste heat in een hoge 44 neer te zetten.

Heat 61

De tijdwaarneming werk hier heel mooi. Het is geleverd door dezelfde fabrikant als in Middelburg, maar een extra module voorziet in een real-time overzicht van de kartbaan en geeft weer waar ieder kartje zich bevind. Helaas was dit alleen te zien in de pits, niet in het restaurant. Wel een zeer mooie investering.

We hebben ons met een paar man in het lijstje met de snelste weektijden gezet; niet slecht voor een eerste keer op een voor ons nieuwe baan.

Best

Ook weer prachtig op film gezet door Wim Bekkers alias Becky zodat we allen een goed overzicht krijgen van de baan!

Conclusie

Een geslaagd avondje, zeker voor herhaling vatbaar. Een vervanger van een voorjaars competitie voor onze clubkampioenschappen is het zeker niet, mede door de beperking van 8 minuten per heat maximum.

De ronde tijden van de diverse heats in PDF PDF icon

verslag van Alwin de Bruijn