De club van en voor kart liefhebbers.

Dow Kart Club
Een onder-afdeling van: de Personeels Vereniging van Dow Benelux N.V.

JPR 300 miles battle

De Dow Kart Club had ťťn team ingeschreven. De race werd verreden op het Indoor Kart Circuit van JPR te Sint Niklaas, BelgiŽ.

Een mooi evenement voor rijders uit de omgeving.
Er schreven zich wat minder teams in dan gehoopt, maar het is een uitdagende race voor de DKC leden. Volgens de organisatie mede omdat er geen verplicht minimum gewicht was ingesteld. Ook ons team realiseerde zich dat geen minimum gewicht voor ons een extra uitdaging was.

  1. DaniŽl Kuppens
  2. Jarno van den Bosch
  3. Mario Roose
  4. Ernst Buijsse

JPR in Sint Niklaas

Het wedstrijdverslag

De wedstrijd begon met een briefing vooraf. Iedereen werd gewezen op de reglementen.
Tevens was er een min of meer democratisch besluit om de race in 3 x 3uur en 20 min te verdelen in 1x kwalificatie, 1x normale richting, 1x omgekeerde startvolgorde, 1x tegengestelde richting.
Startpositie werd bepaald door loting, totaal deden er 11 teams mee.

De kwalificatie

DaniŽl begon de kwalificatie, hij zette het team halverwege op de 2e plaats. Mario mocht de laatste minuten volmaken, maar wist de tijd niet meer te verbeteren.
Enkele andere teams deden dat wel, zodat wij uiteindelijk op een 5e positie konden starten, wat niet verkeerd was

De kwalificatie uitslag

JPR kwali

Race 1

Stint volgorde voor alle 3 de wedstrijden : Mario, Jarno, Daniel en Ernst mocht het afmaken.

Race 1 met Kart 2, bleek achteraf een goede kart te zijn.
Mario gestart in het tumult van de eerste paar ronden met koude banden, vond zijn ritme, en reed naar plaats 4 Traxxis toe, echter, dit team met veelal jonge gasten die niet met hun teveel aan adrenaline om kunnen gaan, begonnen het eerste uur van de in totaal 10 uurs race al verdedigend te rijden, totaal onbegrijpelijk, verloren hier beide een pakweg 50 > 60 seconden mee. Mario wurmt zich er uiteindelijk toch langs en ligt 4e.
Traxxis rijder vond dit niet leuk en ramt de kart tot drie keer toe in de zijkant van DKC, een officiŽle en terechte straf voor Traxxis team.
Na 50 min was Jarno aan de beurt, kreeg zijn kart ook prima rond, gemiddeld slechts zo ' n 2 a 3 tiende langzamer dan Mario, maar wist zich hiermee prima te handhaven, DKC lag 5e en bleef 5e, het gat naar plaats 4 was al te groot geworden.
Daarna Daniel, waar Mario en Jarno sporadisch in de 46íers doken, deed Daniel dat na een ronde of 10 continu, zijn tijden doken gestaag omlaag om uiteindelijk een knappe 46,5 als snelste tijd neer te zetten. Daardoor creŽerde hij voldoende speling naar Team Verhoeven op plaats 6.
Ernst mocht het karwei afmaken voor de laatste 50 minuten, en deed dat prima, geen druk vanaf achteruit, en een te groot gat naar plaats 4, dus kon hij mooi de 5e plaats consolideren.

De uitslag van race 1 en grafiek race 1 = 2e sessie

JPR sessie JPR race

Race 2

Iedereen was gewaarschuwd door de wedstrijd leiding vooraf tijdens de briefing, niet botsen, geen ongeoorloofde inhaalacties...etc, maar helaas het mocht niet baten.
De eerste 4 van race 1 startend vanaf achteraan dachten allen dat de race gewonnen zou worden in de eerste ronde, met nog 3 uur en 20 minuten te gaan, wetend dat de langzaamste teams vooraan reden. Sommige snelle teams veroorzaakten in de eerste ronde al zo'n chaos dat de helft achterstevoren stonden, zelfs 2 karts bovenop elkaar.
Mario liet al heel vroeg alle 4 teams voorbij, om de chaos voor hem te aanschouwen, en dat bleek een wijze beslissing.
De manier waarop sommige teams de langzamere teams inhalen in zo'n drukte is gewoon weg schandalig, meerdere teams hebben na afloop hierover geklaagd bij de wedstrijdleiding.
Dan de race, met Kart 3, startend vanaf plaats 6, waar DaniŽl de donderdag ervoor nog mee getraind had, en toen daarmee prima tijden neerzette, was dat nu zeker niet het geval. Mario startte de wedstrijd en het voelde al gelijk een stuk minder aan, en kwam niet of nauwelijks aan de tijden uit Race 1, kart ging een stuk langzamer, en ging moeilijk door de bochten. Hij perst er toch nog een 46,9 uit, wat zo'n beetje het maximaal haalbare was.
Vervolgens Jarno, die in eerste instantie dezelfde tijden reed als in Race 1, op dat moment dachten we, de kart is niet goed, maar het valt nog mee, ook Jarno zet er een knappe 46,9 mee neer, maar zijn rondetijden beginnen na zo'n 20 minuten langzaam op te lopen naar 47,5 en hoger, wetend dat de top 4 rondetijden van 46,0 en zelfs 45,9 hadden, verloren we gewoonweg veel tijd, gelukkig wist Jarno plaats 5 te handhaven.
Vervolgens was het de beurt van Daniel, we dachten, die perst er nog wel wat uit, maar helaas, we zagen hem worstelen met de kart, en ging niet sneller dan 47,4.
Na zo'n 15 minuten hebben we hem gevraagd , steek je hand op als je van kart wilt wisselen, het gebaar duurde nog niet al te lang, toch makkelijk zo'n 'oortje'.
Dus pit straat in, kart wisselen en gaan met die banaan!
En dat gebeurde dus ook, ronde na ronde ging het steeds sneller met continu rondjes van 46,5 > 46,8, oftewel 1 seconde per ronde sneller, binnen een 15tal rondes de tijd van het wisselen al goed gemaakt. Team Verhoeven die ons dicht was genaderd werd hiermee weer terug op een ronde gezet.
Als laatste Ernst, met ruim 1 ronde veilige marge om plaats 5 te verdedigen, deed dat prima, en hield over de finishlijn voldoende over om als 5e te eindigen, daar mochten we best blij mee zijn, meer zat er niet in.

De uitslag van race 2 = sessie 3

JPR sessieJPR race

Race 3

Na enkele klachten over de start van race 2 en wetende dat race 3 tegengesteld gereden zou worden, wat betekend nog hogere snelheden op bepaalde stukken van de baan. Werd er een serieuze briefing vooraf gegeven met maar 1 doel, veiligheid voor alles en serieuze penaltyís voor degene die zich er niet aan houden, hulde aan de wedstrijdleiding !
regel 1 > vliegende start
regel 2 > niet inhalen op einde rechte stuk
regel 3 > (voorstel van DKC team) eerste ronde van de wedstrijd niet inhalen, dit om ruimte tussen de teams te creŽren om domme en ondoordachte inhaalacties van kamikaze niveau te voorkomen.

Startvolgorde bepaald door loting start Mario vanaf plaats 5 achter de safety kart, kreeg er goed de snelheid in met hele mooi rondetijden van rond de 47,0 > 47,2 gemiddeld. Door een penalty voor een van de teams (toch ingehaald in de eerste ronde, hoe krijgen ze het voor elkaar, waarschijnlijk door de teamnaam , Kwetetni....)
Daardoor kwamen wij dus op plaats 3 met een beste rondetijd van 46,8 alvorens binnen te komen want Jarno was aan de beurt.
Deze reed gewoonweg dezelfde rondetijden gemiddeld als Mario, sterk gereden stint en perst er eveneens een 46,8 uit, en zet de snelste tijd voor DKC met een paar honderdste scherper.
Dan DaniŽl, die had er duidelijk zin in, wij dachten dat de snelste tijd niet mee zal vallen om te verbeteren, maar dat deed hij met gemak, hij reed met dezelfde kart als de rest van DKC team gemiddeld zo'n 3 tiende sneller per ronde, met een uitstekende 46,3 als uiteindelijk de snelste rondetijd voor DKC die dag.
Helaas de eerste 2 teams reden 3 uur lang rondjes van 46 laag, en hadden daardoor zo'n 2 a 3 ronden voorsprong opgebouwd, en daarmee te ver weg.
Team Kweteni was na hun straf met een inhaalrace vanaf achteraan begonnen, en kwam nog redelijk dichtbij om ons van die derde plaats weg te houden.
Gelukkig wist Daniel een flinke marge op te bouwen van ruim 1 ronde voorsprong.
Aan Ernst als laatste de eer om op de derde plaats vast te houden. Hij reed mooie rondetijden van zo'n 47,4 > 47.9, Team Kweteni kwam in het begin met 1 sec per ronde dichterbij, maar dit was berekend, en konden we hebben.
Dit team kwam vlug achter Ernst te zitten, maar we hadden nog 1 ronde voorsprong, en het ging niet om positie. Ernst hoefde hem met licht verdedigend werk alleen maar een 5 a 6 rondjes achter hem te houden en de derde plaats was veilig, echter waar Ernst normaal gezien moeilijk te passeren is omdat zijn kart altijd breder is dan de rest, gaf hij team Kweteni nu vrij baan en gaf zelfs aanwijzingen (geleerd van Piet) waar ze mochten inhalen. tja, waar zijn die 'oortjes' als je ze nodig hebt!!
Met nog zo'n 20 rondjes te gaan, wetende dan team Kweteni ondertussen zo'n 2 sec sneller ging per ronde, hadden we onder het genot van een biertje boven in de kantine uitgerekend dat we nog zo'n 9 seconden zouden overhouden bij start/finish.
Ernst konden we niet informeren over de gang van zaken, en dat ie geen foutjes mocht maken, dus dat was de billen dicht knijpen tijdens de laatste rondes, hij maakte echter geen fout, en hield nog 8,8 seconden marge over.
Als we net zo hard konden rijden als dat we konden rekenen dan werden we kampioen! :)
Race 3 geŽindigd op een derde plaats, een mooie team prestatie, een heerlijke stint gereden door iedereen, ook al vond Ernst het wat minder.

De uitslag van race 3 = sessie 4

JPR sessie4JPR race

Overall

De totale Battle gewonnen door Traxxis, al dan niet terecht, snelste tijd van de dag een ongelofelijke 45,8 sec.
Met dank aan de wedstrijdleiding voor de mooie dag, hopelijk organiseren ze het binnenkort weer, misschien kan DKC met 2 teams meedoen.
Verslag van Mario Roose.

Als U een aanvulling heeft op bovenstaand verhaal en uitslagen, een naam misschien, een correctie dan gaarne doorgeven aan Leo van Weele