DKC

DKC logy by:J.Elmont

De DKC (Dow Kart Club) is een onderafdeling van de personeeels vereniging van Dow Benelux b.v.

 

Fun Drive met elektrische karts

verslag van ritten gereden 23 dec 2015

Woensdag 23 januari 2015 hebben een paar kart fanaten weer eens afgesproken bij Yeti kartbaan in Eeklo:
Zie ook website uitbater Yeti
Van de Dow Kart Club zijn behalve Wim (Becky), Ernst (Ernie) en Alwin (Afterburner) nu ook Leo(W8FF) en Marco(Error 404) van plan 4 heats te rijden.

Deze kartbaan ligt in de voormalige ijshal van Yeti, en er wordt gereden met elektrische karts, nieuw voor Leo.

De karts zijn begrensd op 55 km/uur en doordat de karts optrekken nul tot 55 in ongeveer drie seconden treedt de begrenzer snel in werking. Het snelle optrekken van de elektromotor komt goed tot zijn recht bij het uitkomen van langzame bochten, en het ontbreken van verbrandingsmotor geluiden en uitlaatgassen is een vreemde gewaar wording. Maar goed, voordeel je hoort de banden beter, nadeel je mist een beetje de toeren van de motor, maar we wennen er snel aan. Baanrecord ligt op 40,110.
De baan heeft een klein stukje over de eerste verdieping, dus hop omhoog en jump omlaag, geweldig, maar niet voor je ribben. Zie film en hoor de klappers!

Elektrische karts hebben verder een groot nadeel: de maximale tijd wat gereden kan worden op een lading. Dat is met de huidige accu’s acht minuten, en dan moeten ze weer aan de oplader.

De eerste heat was weer even wennen, maar toch best goede tijden met Becky als enige in de 41.
Hier het resultaat.

Heat 57

Door na de tweede heat. Deze keer beginnen we aan de baan te wennen, vooral de bochtencombinatie achter op het circuit, waar alle snelheid uit de kart gaat. De elektrische kart pakt wel snel op, maar daar is wel het verschil te maken.Er zijn nu drie rijders met een 41 er.

Heat 59

Wel werd duidelijk dat er ook hier verschillen in de karts zit.
Het werd drukker met rijders, en werden er dus enkele bij onze heat gevoegd. Maar dat verschil was helaas voor hun te groot.
En was het voor ons zeer moeilijk (lees niet mogelijk) hun te ontwijken. Onverwachte handelingen als voornaamste oorzaak. De baan commissaris heeft geen direct zicht op de baan, wel zijn er video systemen en zelfs een heus tracking/volg systeem waar alle kartposities op de baan zichtbaar zijn.

Heat 60

Hierna onze laatste en vierde heat. Waarin Ernst in Eeklo de snelste tijd van de dag rijders neerzet door in deze laatste heat in een 40.373 neer te zetten.
En Becky stil viel. Moest "gereset" worden.

Heat 61

De tijdwaarneming werk hier heel mooi. Het is geleverd door dezelfde fabrikant als in Middelburg.

We hebben ons met een paar man in het lijstje met de snelste weektijden gezet; niet slecht voor een tweede keer op deze baan.

Best

Ook weer prachtig op film gezet door Wim Bekkers en Marco Geerinkcx zodat we allen een goed overzicht krijgen van de baan!
Ook een dubbele weergave van één ronde in een scherm zodat de verschilllen heel duidelijk en overzichtelijk gemaakt zijn. Grote klasse en waardevolle informatie.

Conclusie

Een geslaagd avondje.

De ronde tijden van de diverse heats in PDF PDF icon

verslag van Leo van Weele