DKC

DKC logy by:J.Elmont

 



De 24 uren van Brussel op 23 en 24 april 2016

De Dow Kart Club heeft één team ingeschreven!

De Dow Kart Club leden vinden dit evenement zo leuk dat ze weer mee gedaan hebben. De liefhebbers van onze club zijn deze maal:

  1. Mario Roose
  2. Wim Bekkers
  3. Piet Mertens
  4. Daniël Kuppens
  5. Leo van Weele

Team foto team 2016

Gemaakt door Paul de Winter

PTeam

Het is een zeer bijzondere wedstrijd waar we nog steeds aan deel mogen nemen. De "ere divisie" in de Belgische kart sport treed hier aan. En waarschijnlijk mede geïnspireerd door "Stoffell Vandoorne / Max Verstappen" extra gemotiveerde kart teams treden aan om 24HR lang met elkaar de strijd aan te gaan voor de ultieme endurance. Ze komen er dan achter dat de teams 2 t/m 4 in dezelfde ronde zijn geëindigd!
Wij komen hier graag vanwege de kwaliteit van de karts, het binnen en buiten circuit maar vooral de ambiance en de hoge kwaliteit en de sportiviteit van de piloten.
Deze endurance wordt verreden op het in/out door circuit van FKI, te Machelen, Belgie. Spannend vooral bij regen die gelukkig zeer matig was en snel weer verdween, zodat de baan snel droog gereden werd. Tijdens de regen blijken de top teams ook weer dan te toppen, het gevoel voor de kart wordt dan bewezen.
De karts zijn goede en zeker geen nieuwe karts met een specifieke scherp sturende afstelling zoals ze bij FKI zo goed kunnen. Ze rijden en sturen fantastisch en bij gas geven gebeurt er ook echt iets, ze waren een paar dagen ervoor getest door een team van rijders en allen binnen 0,4 seconde van elkaar. Als dezelfde rijder na het tanken overstapt in een andere kart konden wij geen echte verschillen vinden. Natuurlijk stuurt de een wat gemakkelijker dan de ander, maar na even wennen waren de tijden ongeveer gelijk.
Het blijft een uitdaging voor een "goede"karter om met een iets mindere kart toch goed te presteren, daar kun je het verschil maken. En voor ons team is dat ook meteen het probleem, wij als vrienden club kunnen ons het niet veroorloven veel te rijden, en dat moet je doen om met elke kart snel rond te kunnen gaan.
Hier is de buiten en binnenbaan een mooie mix van moeilijke bochten en zeer ruime bochten en ook een relatief brede baan. Mooie uitdagende layout met veel mogelijkheden voor inhalen en ingehaald worden.

De organisatie is zoals altijd in de handen van de uitbater Dimitri en zijn vrouw Ilse en is tot in de laatste details verzorgd. Ik heb in eerdere verslagen al melding gemaakt, dat er meerdere poules (deze maal een A en B) zijn met karts die rouleren. Hierdoor krijgt ieder team alle karts (uit de poule) even lang tot zijn beschikking. Elk team krijgt bij de tankwissel een kart van het team met een lager start nummer. De kart die blijft staan van het laatste team aan het eind is weer de kart die team 1 en van poule B team 12 krijgt. De kart van team 1 schuift door naar team 2 etc. Met dit systeem worden dus de verschillen die er zijn tussen de karts geëlimineerd. Door loting tussen alle teams en de beschikbare karts wordt dat ook zo eerlijk mogelijk verdeeld.
Het uitgebreide reglement PDF icon

Het is verplicht om minimaal 6 uren met een totaal gewicht van 90kg te rijden. Normaal verplicht totaal gewicht van piloot en kleding staat op 80kg. Wij hadden het op 90 Kg gewicht rijden uitgesteld om dat het in de verwachte regen iets meer druk op de wielen zou kunnen geven, echter de regen kwam niet dus dan maar in de avond/ nacht. Uitgevoerd door piloten die normaal al boven de 80kg zitten, Leo, Piet en Mario.
Onze strategie was ook om Daniël zoveel mogelijk in te zetten tijdens de regen die voorspeld was, maar nog lang op zich liet wachten. Die strategie heeft deze keer eigenlijk minder goed gewerkt.

Bij de kwalificatie blijkt al direct hoe goed het hele veld is. Allen hebben hun top rijders ingezet en zitten allen binnen 1 seconde, wouw.

Kwalificatie tijden.

Kwalificatie

Wij als DKC gingen op pad met een schema van wisselen om het uur. Wij verspillen blijkbaar nog te veel energie om de kart te laten doen wat wij willen. Sommige topteams kunnen uren achtereen rijden en laten de kart doen wat ze willen, en rijden min of meer mee. Wij proberen altijd van top piloten te leren en het lijkt of ze met minimale stuurbewegingen "rustig" stil zitten en alleen met het gas "spelen". Wij zitten een partij te sturen "van heb ik jouw daar"(voor de belgen onder de lezers een nederlandse uitdrukking) en krijgen blaren en worden moe!.
Wij reden op een schema van elk één uur in de volgorde: Daniël, Wim, Piet, Leo, Mario. Wij hebben geen kans op het podium en komen dus "echt voor ons plezier". In de nacht was het de bedoeling om Daniël te laten slapen tot het ging regenen, gebaseerd op de uiterst onbetrouwbare, zoals later bleek, buienradar. Het zou 's morgens intensief gaan regenen, dus dan zouden we onze "wet" piloot Daniël inzetten. Het liep allemaal een beetje anders, 's nachts ging het regenen dus werd Daniël gewekt, maar het werd weer droog, dus ging Daniël maar weer slapen. De afspraken waren van te voren over wie wanneer niet helemaal op elkaar afgestemd, Mario als laag vliegend piloot kon niet worden afgelost omdat Daniël niet hoefde hij was "wet" specialist op afroep en Wim was nog niet aanwezig omdat hij van het originele schema uitging, m.a.w Mario maar door rijden, een stint van ruim 1 1/2 uur. Dan Wim erin en hopen dat zoals Wim ook Piet ruim op tijd zich zou melden voor een stintje, en jawel, gelukkig was hij op tijd maar toch moest ook Wim een langere stint. Het schema lag dus een beetje in de war en de stint tijden van ons team werden langer. We hadden al 3 uur op 90kg gereden dus moest er nog drie uur met 90kg. Mario was slapen na zijn lange stint dus hebben Piet en Leo elk 1 1/2uur gereden om aan deze verplichting te voldoen.
Met de "haze"slaapjes wordt je er niet fitter op, en de een na de ander begon er een beetje minder enthousiats voor te worden, gelukkig hebben we altijd Leo nog. Die heeft de rest dan maar volgemaakt en kreeg zelfs nog twee keer een kleine "wet" periode te verwerken. Nat betekend bij FKI, binnen is het probleem, een hoe langer nat hoe meer bochten nat liggen. Deze keer kwam het gelukkig niet verder dan bocht twee. En wonder boven wonder wist hij in de droge periode ook Mario's beste tijd te evenaren.
Wel zijn we door die nattigheid nog een plaats gezakt, jammer.

Stand na 12 uur rijden

Kwalificatie

Eind uitslag

Kwalificatie

Podium

Het ons zo bekende team "Dutch Value" was gestart op een 11e plaats en staat zowaar op het podium op een alles behalve gemakkelijk verkregen 3e plaats. We hebben zeker voor hun geprobeerd zo min mogelijk in de weg te rijden, Ha ha. Natuurlijk houden we van de sportieve sfeer en piloten en gaan we zeer gemakkelijk aan de kant, behalve als we geforceerd worden, dan zorgen we ervoor dat het iets meer moeite kost. En het bleek dat dat goed werkte, de 2e keer dat ze ons inhaalden, deden ze dat zeer netjes, en verloren ze hoegenaamd geen tijd!

Kwalificatie

Film van Wim Bekkers van 2016!

Prachtige weergave met in de film o.a. inhaal actie Daniël en een rondje achter Rico Haarbos en hoe goed Mario is tijdens "wet"racing.



Nog een film, waar voortdurens Rico Haarbos in het vizier is.
Kunnen we er iets van leren??
Filmpje van Sofian Tahere. Duur: 11 minuten.


Officiele facebook pagina van 2016

Klik op deze Link naar Facebook "FKI 2416"

Er zijn nog heel veel foto's, links etc wordt nog aan gewerkt ook de data moet nog in een bruikbare vorm worden gegoten.

Rij tijden van onze DKC piloten

Exel sheet met weegschaal tijden PDF icon

Ronde tijden van onze DKC piloten

Exel sheet met alle ronde tijden, grafiek en snelste en gemiddelde PDF icon