DKC

DKC logy by:J.Elmont

Verreden in Middelburg



Zeeuws Indoor Kart Kampioenschap Ereklasse

Language: Nederlands Engels



Uitslag Race-05 in de Ereklasse van 13 gereden 12 december 2016

Zwarte vlaggendag voor alle drie de teams DKC1, DKC2 en DKC3

Vandaag in gevecht met de reglementen.

Vandaag de vijfde race in de ereklasse van de ZIKK bij Indoor Karting Zeeland te Middelburg.
Alle negen teams zijn weer aanwezig, waarvan drie van onze Dow Kart Club.
Alle drie de teams zijn weer enthousiast en hebben zin om deze race weer een leuk resultaat neer te zetten Het DKC 3 team is voltallig aanwezig, maar zowel DKC 1 en DKC 2 zijn aangevuld met elk één invaller.
Met de reglementen betreffende invallers begon deze bijzondere avond, waar DKC vooral in gevecht was met de reglementen en minder met het gevecht om de positie in het klassement.
Het is na vanavond meer dan duidelijk dat de drie DKC-teams als zeer volwaardige en concurrerende teams gezien worden. Zowel door de andere teams als door de baancommissaris(en). De topteams zitten zo dicht op elkaar dat het voor de wedstrijdleiding een uitdaging blijft om de wedstrijd zo eerlijk mogelijk te laten verlopen. Niets wordt meer door de vingers gezien; regels worden gehandhaafd (in principe).

Het vorig seizoen konden we meestal (na overleg) nog wel invallen in elkaars teams en zelfs meerdere stints laten rijden, vooral vanuit DKC3 en DKC2. Andersom vanuit DKC1 in de andere DKC-teams werd vorig jaar ook niet altijd toegestaan.
Maar in elk geval hebben we heel veel van de races gereden met mensen uit de eigen gelederen.
Dit seizoen blijkt dit volledig afgelopen en worden de regels van het reglement "ten alle tijde" strikt toegepast. Zo ook vanavond. Aangezien we op het allerlaatste moment afvallers hadden, konden we niet voorzien uit eigen gelederen en is er door Jan-Willem een invaller georganiseerd waarvoor dank.

Regel:25 INVALREGEL
Sub : 1 - Het team dat een invaller mee laat rijden dient dit voor aanvang van de race te melden bij de wedstrijdleiding. De invaller mag niet ingeschreven staan bij een ander team. Een niet ingeschreven rijder/invaller mag zo vaak als men wil bij ieder team invallen. Dit betekent dat een ingeschreven deelnemer voor ten hoogste één (1) team aan de race mag deelnemen. De wedstrijdleiding behoudt zich het recht om rijders uit te sluiten van deelname.

Hier staat niet dat een invaller niet in twee verschillende teams mag invallen. Maar volgens de wedstrijdleiding mag dat dus niet. So be it.

Dit seizoen moeten we het ook al zonder oortjes doen, iets waar we nog steeds het nut niet van inzien. We zouden het veiliger vinden om de oortjes wel te kunnen gebruiken, en we zouden vandaag in elk geval een aantal Stop and Go penalty's hebben kunnen vermijden.

Regel:28 HEADSETS
Sub : 1 - Het gebruik van elektronische communicatie is NIET toegestaan.

Terug naar de strijd van vandaag. Na het loten kan de kwalificatie beginnen.
Deze maal is weer de fameuze slecht te volgen "battle".
Voor de rijders is het een eerlijke strijd en afhankelijk van de loting van de tegenpartij.
We zeggen het nog maar eens, de toprijders hebben de meeste kans op een goede kart en de iets mindere teams eindigen met de mindere kart.

De race was vandaag in de normale richting.

De kwalificatie levert de volgende start volgorde:

  1. RITEL RACING
  2. MCOMM/VAANE RACING
  3. TOP GEAR
  4. DKC 1
  5. 'T BEGIN DOMBURG
  6. DKC 3
  7. RESTAURANT ONASSIS
  8. DKC 2
  9. EPZ TEAM

DKC 1:

Wim kwalificeert deze keer uitstekend.
Wim rijdt uitstekende tijden en weet de positie lang te handhaven. Natuurlijk de gedoodverfde winnaar 't Begin Domburg is niet te houden en die moet hij voorbij laten.
Echter door o.a. het ontbreken van elektronische hulpmiddelen en het feit dat het groene licht niet correspondeert met de actuele tijden wordt hij te laat binnen gehaald.
Regel 4: WISSELEN VAN DE RIJDER
Sub:1 Houden de teams zich niet aan het wisselschema, dan wordt er een “STOP EN GO PENALTY van vijfenveertig (45) seconden” gegeven. Zodra de straf gegeven is dient men de ronde erop van rijder te wisselen.

Ronde erop rijders wissel? Dat staat er maar wisselen van rijder is niet uitgevoerd, natuurlijk niet, maar het staat niet als zodanig in de reglementen.
Wel uitgevoerd de Stop and GO dus weg de uitstekende uitgangspositie en mede de strijd van de andere DKC-teams (zie hieronder) met de reglementen zakt het enthousiasme naar het nulpunt.
Invaller Jarno is aan de beurt en hij ondergaat dus ook de stop and go, hij treft een redelijke kart en weet zeer goede tijden te klokken. Hij weet zich goed te handhaven.
Vervolgens mag Mario het roer overnemen. Mario rijdt heel strak en weet nog wel wat tijd goed te maken, maar niet genoeg om de straf goed te maken.
Dan is het de beurt aan Daniël, hij heeft een goede kart en kan weer eens als vanouds toptijden rijden zoals we van hem gewend zijn. Hij is op dat moment diverse keren de snelste op de baan. Hij behaalt een gemiddelde over zijn stint van 42,010 zonder short cut,en een snelste van 41,690 wat de 4e snelste tijd is.
Uiteindelijk is een niet onverdienstelijke 5e plaats nog een uitstekend resultaat, waar heel het team trots op kan zijn.

DKC 2:

Alwin bijt de spits af bij DKC2. De kart die overblijft na de kwalificatie battle is zijn deel. Hij komt niet geweldig door de battle en eindigt op een 7e start positie.
Na de start gaat het wel redelijk, hij kan zich goed in de strijd handhaven.
Hij maakt op een goed moment gebruik van de shortcut.(Na 4 min en 42 sec.) Echter:
Regel 5: Short - Cut
Deze Short - Cut mag pas na vijf (5) minuten race ingezet worden. Neemt men te vroeg of te vaak de Short - Cut tijdens de race dan volgt er een “STOP EN GO PENALTY van vijfenveertig (45) seconden”.

Zoals gezegd een strijd met de reglementen en 45 seconden is dus wat het DKC 2 erbij krijgt.
Zwarte vlag 1 voor DKC 2
Het ontbreken van een oortje speelt hem hierbij dus duidelijk parten. Hij was zich bewust van de 5 minuten regel. Maar je kunt als rijder geen tijden zien!
Daarna is het de beurt aan Ernst die een goede kart heeft, hij vertrekt verbeten om de verloren tijd nog een beetje goed te maken.
Echter:
Regel 4: WISSELEN VAN DE RIJDER
Sub: 5 De nieuwe rijder moet bij het uit rijden van de pits rekening houden met de overige rijders en mag in geen mogelijkheid, voor het uitrijden van de pits, de gele lijn overschrijden of raken. Ook dan volgt er een “STOP EN GO PENALTY van vijfenveertig (45) seconden”.

Volgens de wedstrijdleiding heeft hij de gele lijn overschreden! Dat is de interpretatie die de wedstrijdleiding eraan geeft. Echter de bewuste rijder denkt à la formule 1 waar de band bepalend is. Dus ergens heeft er een stukje bumper de gele lijn geraakt.
In elk geval Zwarte vlag 2 voor DKC 2.
Dit was één druppel te veel die de emmer deed overlopen.
Vervolgens neemt Piet het stuur over na deze onvoorziene wissel. En die gaat als de brandweer, echt super tijden. Zo jammer van de zwarte vlaggen want anders hadden we aardig aan de weg kunnen timmeren.
Dan mag invaller Peter van Toren het stuurtje overnemen. Hij heeft op deze baan zeer goede tijden gereden, echter vandaag is het een kart die hem niet ter wille is. Nog steeds goede, maar geen toptijden.
Dan duikt echter weer een nieuwe zwarte vlag op. Piet weegt te weinig na zijn stint.
Regel 26: Gewicht
Sub: 1,2,3 - Iedere rijder dient minimaal vijfentachtig (85,0) kg te wegen.
- Ieder team is zelf verantwoordelijk voor het meenemen en overzetten van het gewicht.
- Na iedere gereden stint zal er een gewicht controle plaatsvinden. Iedere rijder dient in volledige race-outfit en gewichtscompensatie op de weegschaal te gaan staan.
-Te weinig gewichtscompensatie resulteert in een “STOP EN GO PENALTY van vijfenveertig (45) seconden”

Dus Zwarte vlag nummer 3 voor DKC 2
Regel 15: DISKWALIFICATIE
- Hieronder wordt verstaan uitsluiting van (verdere) deelname aan de wedstrijd. De desbetreffende race waarin men gediskwalificeerd is, mag men niet schrappen voor het eindresultaat. Deze gereden race geldt dus in alle gevallen als nul (0) punten race. Deze straf kan worden gegeven wanneer zich één (1)van de volgende situaties voordoet:
2. Bij derde “STOP EN GO PENALTY” voor het team in een race.

Invaller Peter mag nog een redelijke stint rijden, voordat de wedstrijdleiding toch besluit dat de 3 zwarte vlaggen terecht zijn en er dus geen keuze is en het team voor deze race gediskwalificeerd wordt.

DKC 3:

Bennie start de race voor DKC3. Hij heeft weer een knappe 6e plaats weten te scoren in de kwalificatie, en mag dus op de 6e plaats starten. Zijn tijden zijn uitstekend. Hij kan uitstekend mee. Echter dan slaat het noodlot ook voor team 3 toe. Kart stuk hij kan helaas nog rijden en sukkelt naar de pits waar hem een andere kart wordt toegewezen. Het kost een volledige ronde en dat valt dan weer onder een niet beschreven regel in de reglementen. Het is een mechanische sport en je kunt pech hebben. Bennie doet het verder uitstekend en klokt gemiddeld 42,575 met snelst 42,238!
Leo neemt stint 2 voor zijn rekening, hij heeft een goede kart en kan daarmee wat posities winnen. Hij klokt een zeer goed gemiddelde van 42,651 en een snelste van 42,099.
Echter:
Regel 4: WISSELEN VAN DE RIJDER
Sub:1 Houden de teams zich niet aan het wisselschema, dan wordt er een “STOP EN GO PENALTY van vijfenveertig (45) seconden” gegeven. Zodra de straf gegeven is dient men de ronde erop van rijder te wisselen.

Paolo doet stint 3 en moet de stop and Go ondergaan. Weer worden we teruggeworpen in het klassement. Paolo rijdt een goede stint.
Hij rijdt in een goede kart. Hij klokt gemiddeld 42,632 met een snelste van 42,225.
Martijn heeft het deze keer een redelijke kart, het gaat maar loopt niet over. Hij heeft duidelijk niet de kart die hem "past" hij rijdt onregelmatig wat we niet gewend zijn van hem. Gemiddeld haalt hij 42,911 met een snelste van 42,267. En eindigt op plaats 8.

Onze Dow Kart Club als sportievevrienden club heeft hiermee een onbedoeld record gevestigd van 5 zwarte vlaggen in één race.
Wij willen meedoen aan een professionele wedstrijd en willen dus ook een zo eerlijk mogelijke race. Een professionele race kan alleen maar eerlijk zijn als er strak de hand gehouden wordt aan de regels. En de teams moeten zich schikken naar de wedstrijdleiding als er ruimte is voor interpretatie van die regels.

't Begin Domburg wordt vandaag 1e dit met een ere straf van 10 seconden, knappe prestatie!
Mcomm/Vaane komt van ver maar weet knap de tweede positie te behalen dit met erestraf van 20 seconden.
Die 20 seconden lijkt niet helemaal te kloppen.(Zie wisseltijd). Ze moeten dan in elk geval allesbehalve stapvoets hebben gereden in de pitstraat
Wordt er dan toch met twee maten gemeten? :)
Ritel Racing wordt vandaag 3e mede dankzij de ere straf van 30 seconden.

Een grafische weergave van de data en posities van de teams in de tijd.
Grafical race 05 PDF icon

Computer data in PDF

Computer uitdraai tijden van race 5 in PDF PDF icon

ZIKK Ereklasse 2015-2016 - Race 05 - Rondetijden

Ronde tijden met wat extra info. Race 05 data.
NOTE: Oranje collored cels are shortcut's. Zwart/Grijs de fastest per pilot and tale the exchange time's. Red indicates problems such as damage or penalty.

Het podium deze race.

Podium

Als U het origineel wilt vraag aan Leo van Weele

Ronde tijden

Klik het plaatje voor een iets grotere weergave.
Grafiekje
Grafiekje
Grafiekje
Grafiekje

Met dank aan onze wedstrijd organisator Leon Kuppens,
tevens dank aan Alwin de Bruijn voor de tijden en grafieken.
verslag van Leo van Weele

Volgens uitdraai computer, met beste tijden van elke rijder

Uitslag Race 04 

Volgens uitdraai computer, met beste tijden van elke rijder
Pos Team Rijder 1 Rijder 2 Rijder 3 Rijder 4 gem Laps Pen Best Rank
1 41,845 42,018 41,712 41,613 43,059 167  10,0 41,613 3
2 42,127 42,147 41,451 41,866 43,053 167  20,0 41,451 1
3 41,700 41,592 42,088 42,012 43,110 167  30,0 41,592 2
4 41,755 42,335 42,263 41,958 43,144 167   41,755 5
5 42,087 42,275 42,019 41,690 43,552 165   41,690 4
6 42,225 42,790 42,240 42,456 43,788 165   42,225 8
7 42,474 42,852 42,285 42,938 43,985 164   42,285 9
8 42,238 42,099 42,225 42,267 44,168 163   42,099 6
9 42,491 42,579 42,181 42,510 52,325 138   42,181 7
10  

Gemiddelde en Snelste van iedere piloot

Grafiekje

Een grafische weergave van deze data van de DKC piloten.

Grafisch gemiddelde en snelste tijden. PDF icon

Het onderstaande eind klassement is bijgewerkt zover de uitslag en extra punten bij mij bekend zijn. Ook is in dit onofficiële klassement de slechtste klassering reeds afgetrokken.
Het klassement is uiteraard geordend op de meeste punten tot nu toe.
Lichtblauwe cel betekent een extra punt vanwege snelste ronde of best gekwalificeerd.
Gele cel betekent extra punten vanwege snelste en best gekwalificeerd.
Donker grijs is minst goede race en telt niet mee in eind uitslag.
Zie voor het officiële klassement de website Karting Middelburg!
Er is een kleine correctie ingevoerd en nu weer gelijk aan Officieel klassement.

Klassement ZIKK Ereklasse jaar 2016/2017

  Klassering in Punten Punten
Plaats Team R-1 R-2 R-3 R-4 R-5 R-6 R-7 R-8 R-9 R-10 R-11 R-12 R-13 R-14 R-15 Sub Aftr. Totaal
1 26 22 26 19 25                     118 19 99
2 20 25 17 25 18                     105 17 88
3 18 15 21 20 21                     95 15 80
4 15 17 11 15 13                     71 11 60
5 13 13 15 13 15                     69 13 56
6 10 11 10 10 9                     50 9 41
7 11 10 8 8 11                     48 8 40
8 9 8 9 9 10                     45 8 37
9 8 9 13 11 DQ                     41 8 33
10 1                             1 0 1

Als U een aanvulling heeft op bovenstaand verhaal en uitslagen, een naam misschien, een correctie dan gaarne doorgeven aan Leo van Weele