DKC

DKC logy by:J.Elmont

JPR Karting Challenger 



JPR Karting Challenge 2018 Race 8

De competitie van JPR. Een Karting Challenge voor teams.
De Dow Kart Club is er bij.
Deze competitie wordt georganiseerd en verreden op de indoor kart baan van JPR in Sint Niklaas

JPR Challenge race 8 met hindernissen

Donderdagavond 20 juni 2019 is de achtste race van de JPR Challenge op de indoor kartbaan van JPR te Sint Niklaas. DKC heeft weer met twee teams ingeschreven waarvan alle teamleden aanwezig zijn voor deze laatste race van het seizoen. Er zijn deze keer 8 deelnemende teams, genoeg om er een mooie wedstrijd van te maken.

DKC weet nu: karten en darten scheelt 1 letter, toch heel wat anders

De twee DKC teams gingen met goede moed de grens over naar Belgie voor de laatste race van het eerste seizoen JPR Challenge in Sint Niklaas. Bij binnenkomst kregen we meteen een papier onder de neus gedrukt met een gewijzigde manier van pilotenwissels tijdens de race. Na uitgebreide bestudering met de nodige discussies dachten we het begrepen te hebben.

Volgens ons waren dit de vereisten:
Deze keer een kwalificatie chrono van 10 minuten.
Karts opgesteld in volgorde van kwalificatie gevolgd door een omgekeerde LeMans start: rijders moeten achteruit lopend naar de kart.
De eerste verplichte rijderswissel moet de piloot die instapt eerst een hindernisronde lopen via de zijuitgang naar boven, door de kantine en briefing room, naar beneden, vervolgens door een bandenparcours en tenslotte in de kart stappen en vertrekken. Helm moet af tijdens die ronde.
De kartwissel zou weer gewoon zijn als anders.
De laatste rijderswissel moet de rijder die uitstapt zijn helm afdoen, eenzelfde hindernisparcours lopen, maar ook nog met 4 dartspijlen ten minste 60 punten gooien. Vervolgens kan de vierde rijder vertrekken.

Extra handicap voor DKC was het gemis van de oortjes, ik zal geen namen noemen, maar Piet had ze in de verkeerde auto gedaan.

De chrono verliep nog min of meer geordend. Daniel reed voor DKC 1 de vierde tijd 44.492 en Joris met een verdienstelijke 44.702 de vijfde tijd.

Kwalificatie:

  1. RedBull Racing
  2. TraxXis
  3. De Bospoepers
  4. DKC 1
  5. DKC 2
  6. HesKeth
  7. Veracht & Co
  8. Eagle Racing

De LeMans start achterstevoren deden de Bospoepers het best en gingen van 3 naar 1. Daniel en Joris bleven keurig op 4 en 5. Gelukkig geen ongelukken bij de start, maar er sneuvelden wel een paar baanafzettingen.

Traxxis deed hun beide rijderswissels geheel in het begin van de race en lagen na 3 rondjes laatste en konden aan een opmars beginnen. Overigens bleven hun rondetijden toch wel wat achter, dit leek aan de kart te liggen wat DKC 2 kon bevestigen toen zij dezelfde kart kregen na de kartwissel.

Daniel reed keurig zijn rondjes met een 44.217 als snelste ronde (gem. 44.581). Joris was slechts een fractie langzamer voor DKC 2 en reed een 44.291 en gemiddeld 44.773. Keurig, beide teams op schema voor een goede notering (dachten we).

Eerste rijderswissels. Jarno voor DKC 1 deed het hindernisparcours zonder al te grote problemen, idem voor Ernst die bij DKC 2 instapte. Ook zij reden solide stints, Jarno met 44.384 en gemiddeld 44.839, en Ernst een 44.581 en gemiddeld 44.954.

Bij de kartwissels stapten Martijn en Mario in. Martijn kreeg zoals gezegd de kart van Traxxis en we begrepen van hen dat de stoel kapot was en zijdelings meebewoog. Dat bleek uit de rondetijden van Martijn, want normaal toch een van de snelste DKC-ers en nu 'slechts' 44.733 als snelste ronde en 45.159 gemiddeld. Daarentegen kreeg DKC 1 de kart van DKC 2 en reed Mario 44.074 met gemiddeld 44.397 en haalde ook nog De Bospoepers in naar de tweede plaats in de race (maar Traxxis in aantocht).

Bij de laatste rijderswissel ging het met allebei de teams van DKC helemaal mis. Mario moest darten, en hoewel wij Nederlanders de dartskampioenen van deze wereld heten te zijn, kon Mario dat absoluut niet waarmaken. We verloren zo'n drie minuten voordat Wim op weg kon. Ondanks een goede stint kon deze enorme schade niet gerepareerd worden. Wim reed net als Mario een 44.074 met gemiddeld 44.474, wist zelfs Redbull Racing op de baan nog in te halen (die uiteindelijk tweede werden in de race), maar het hielp niet genoeg en zo eindigde DKC 1 op de vijfde plaats.

Met DKC 2 een identiek verhaal. Ook Martijn kan een dartcarriere uit zijn hoofd zetten. En Piet had veel te veel last van de kapotte zetel van de kart: 45.477 was de beste ronde van Piet met gemiddeld 46.179. Een zesde positie voor DKC 2.

Tot volgend jaar als er weer een JPR Kart Challenge is gepland. Het eerste jaar was in ieder geval leuk, en zeker uitdagend door de verschillende formats, zij het dat DKC daar nog mee moet leren omgaan ;)

Einduitslag

  1. Traxxis 160 rondjes
  2. Redbull Racing 160
  3. De Bospoepers 158
  4. Hesketh 157
  5. DKC 1 156
  6. DKC 2 154
  7. Ver8 en co 153
  8. Eagle Racing 141
Computer uitdraai race 8 in PDF PDF icon

Verslag van Wim Bekkers

Graph ronde tijden DKC1 en DKC 2

Ronde tijden

Klik het plaatje voor een iets grotere weergave.
Grafiekje

Klassement bijgewerkt tot en met Race 8

Het klassement in de tabel is met aftrek van de twee minst scorende races.
Note: Race 4: Uitslag van race 4A+race 4B= uitslag
Ook blijkt dat JPR een afwijkend resultaat heeft. Uiteraard telt aleen de officiële.

Klassement JPR Challenge 2018/2019

 Klassering in Punten Punten
PlaatsTeamR-1R-2R-3R-4R-5R-6R-7R-8R-9R-10SubAftr.Totaal
1 27 25 18 27 27 27 27 26               204 43 161
2 18 14 14 21 18 21 18 22               146 28 118
3 18 15 25 15 21 15 21                 130 15 115
4   18   13 13 18 15 18               95 0 95
5 13 11 11 11 15 13 11 13               98 22 76
6 11 8 10 10 11 11 10 15               86 18 68
7 10 9 9 8 9 8 13 11               77 16 61
8 9 7 7 10 10 10 9                 62 7 55
9 8 5 8 7 8 9 8 10               63 12 51
10   22 21                         43 0 43
11   6   6 7 7 7 9               42 0 42
12   10 16                         26 0 26
13 15                             15 0 15
14                               0 0 0

Disclaimer

Dow, de PV of een van de onderafdelingen van de PV zijn niet verantwoordelijk voor geleden schade of letsel van deelnemers van evenementen georganiseerd door Dow, de PV of een van de onderafdelingen van de PV