DKC logo en leden in actie

DKC logy by:J.Elmont

Verreden in Middelburg



Indoor Kartin Middelburg organiseerde de 12 uren van Middelburg  
op zaterdag 27 april 2013 (met vrijdag 26 april de kwalificatie)

Verslag van Dow Kart Club team deelname.

Het is een leuke race om aan deel te nemen, zeker voor allen die dit seizoen meedoen met het ZIKK kampioenschap voor teams

DKC doet met twee teams mee aan de 12 uur van Middelburg bij Indoor Karting Middelburg. Er hebben nog tien andere teams ingeschreven, waaronder een paar bekende van de ZIKK ereklasse en een handvol teams uit de hoofdklasse. Het zal dus moeilijk worden om een hoge klassering te halen, maar toch beginnen we met goede moed aan deze klus.

Vrijdagavond 26 april is de kwalificatie. Deze sessie duurt een uur, ieder team krijgt door loting een kart toegewezen. Je mag zo vaak van rijder wisselen als je wilt, de snelste rondetijd van ieder team is bepalend voor de startpositie. Er zijn 11 kwalificerende teams omdat DEK niet meedoet aan de kwalificatie. Zij starten zaterdag dus achteraan.

DKC 1 is compleet aanwezig bij deze kwalificatie, Daniël, Mario en Michael gaan proberen een mooie tijd er uit te persen. Voor DKC 2 zijn Piet en Wim van de partij en Leon doet ook mee aan de kwalificatie voor het tweede team. We rijden stints van 10 minuten en wisselen dan snel van rijder, ieder rijdt dus 2 keer. Michael rijdt de snelste tijd voor DKC 1 en zij starten op de 8-e positie. Voor DKC 2 is er niet veel eer te behalen en starten vanaf de 11-e plaats.

Helaas is Leo nog steeds ziek, dus DKC 2 gaat de race op zaterdag rijden met Ernst, Piet en Wim, en hebben Leon achter de hand als invaller. DKC 1 komt aan de start in de sterkste samenstelling met Mario, Michael en Daniel.

Voor de race, die start om 11:00 uur 's ochtends, wordt er opnieuw om de karts geloot, dit bepaalt de kart voor het eerste uur. Elk uur wordt er van kart gewisseld, de teams moeten in een window van 20 minuten een voor een binnenkomen om deze wissel te maken. Volgorde van wisselen is willekeurig, ieder team bepaalt zelf wanneer ze binnenkomt, dus je kunt proberen een goede kart te bemachtigen door goed te timen. Michael begint voor DKC 1 en Ernst neemt de startpositie voor DKC 2. Terwijl DKC 1 besluit om de rijderswissel te laten samenvallen met de kartwissel, en dus stints van ongeveer een uur te gaan rijden, lassen we bij DKC 2 toch maar een extra rijderswissel in na elke 30 minuten. Dat is ook leuk voor de onderlinge vergelijking van de rondetijden, want dan rijden steeds twee in dezelfde kart.

In de pits staat huurkart 17 klaar voor de eerste kartwissel, en deze huurkart gaat een belangrijke rol spelen in de race. Normaal zijn de huurkarts gelijkwaardig aan de wedstrijdkarts, maar deze nummer 17 heeft enorm onderstuur en reageert niet zo vlot op het gas. Hierdoor leveren zelfs de toprijders al gauw een seconde per ronde in. Zodra dit bekend is wil uiteraard niemand deze kart overnemen, en blijft iedereen zo lang mogelijk doorrijden met als gevolg dat er door meerdere teams niet binnen de toegestane tijd gewisseld wordt. Dit levert 45 seconden stop en go penalty op voor deze teams die te laat wisselen. Na al een stint met kart 17 gereden te hebben, besluit ook DKC 2 het spel mee te spelen en lopen ook een S&G penalty op, maar het plezier van rijden in een goede kart weegt hier wel ruimschoots tegenop. Door slim te wisselen (of puur geluk?) ontloopt DKC 1 kart 17, terwijl DKC 2 toch nog een keer de klos is voordat deze kart definitief uit koers wordt gehaald.

Voor DKC 1 houden Michael, Daniel en Mario het wisselschema van 1 uur op en twee uur rust, de hele race vol. De tijden zakken wel iets in, maar dat geldt voor het hele veld en komt mogelijk door de opwarming door het zonnetje wat heerlijk op het dak van de hal staat te branden. De snelste rondetijd wordt al in het begin door Michael gezet.

DKC 2 heeft wat meer moeite om vol te houden op het 'Mickey Mouse' circuit van Middelburg met de vele scherpe bochten en de korte rechte stukjes. Gelukkig kan Leon een hele stint van een uur rijden in het zesde uur, en dan zijn we op de helft van de race. Later rijdt Leon nog een vol uur voor DKC 2 en dan mogen Ernst en Wim het laatste uur volmaken. DKC 2 finisht op de elfde plaats, ruim voor DEK, maar toch ook ruim achter nummer 10, de Sunday Unlimited die we bij tijd en wijle nog wel goed wisten bij te houden als wij een goede kart hadden en zij een mindere. Ernst klopt zich op de borst vanwege de snelste rondetijd voor DKC 2 in zijn tweede stint.

De race verloopt zonder echt grote incidenten; er gaat wel een enkel kartje kapot of er breekt een wiel af, maar er is weinig trek- en duwwerk - dat heeft ook niet zo veel zin als je 12 uur moet racen. Het grootste incident gebeurt niet op de baan maar aan de bar waar iemand flauwvalt en van zijn kruk aflazert. Karten is een veilige sport, althans op de baan dan.

DKC 1 wordt afgevlagd op de zevende plaats. Achter Klaver 4 en voor Team X, net als in de ZIKK ereklasse races, terwijl de hoofdklassers hier weer allemaal vooraan eindigen. De einduitslag weerspiegelt het verschil tussen hoofd- en ereklasse van het Zeeuws Indoor Kart Kampioenschap overduidelijk. Tussen de nummer 1 en nummer 2 is het wel tot op het laatst spannend, ze eindigen beide in dezelfde ronde met VDH als eerste en Veersedam Auto als tweede.

Het was een mooie race, de butsen, builen en blaren kunnen verzorgd worden, en iedereen kan tevreden terugkijken op de geleverde prestaties en nagenieten met een pilsje of iets anders. Volgend jaar weer?

Verslag van Wim Bekkers