Autoloze Zondag 8uren van Brussel
DKC

DKC logy by:J.Elmont

 



First Kart Inn te Brussel organiseerde hun jaarlijkse 8 uren wedstrijd op 20 sept 2015

Dow Kart Club was er weer bij.

De Dow Kart Club had één team ingeschreven.
Met de volgende piloten: Mario Roose, Wim Bekkers, Daniël Kuppens en Leo van Weele.

Het is een prachtige uitdaging om aan deze race deel te nemen, vooral voor de ambiance, de hoge kwaliteit van de piloten en de sportiviteit.
Deze endurance wordt verreden op het in-/out-door circuit van FKI, te Diegem, Belgie, en wordt uitstekend georganiseerd door Dimitri en echtgenote Ilse!.

Eerst zijn de oefen sessie's waarbij de kart waarmee behalve kwalificatie ook het eerste uur moet worden gereden tevens goed getest kan worden. Het is van het grootste belang om zo goed mogelijk te kwalificeren, wil je uitzicht hebben op een mooie plaats. Inhalen is niet gemakkelijk tenzij je een super kart hebt.

Dimitri wijst start nummers in poules toe aan teams gebaseerd op eerdere prestaties en wij waren ingedeeld als nummer 26.
De karts worden daarna door loting toegewezen aan de teams. Ongeveer elk 45minuten is er een kartwissel ingepland zodat je per 8 uren 10 verschillende karts onder je billen krijgt. In principe zijn de karts super afgesteld, althans zeer naar mijn persoonlijke smaak. Dit jaar zijn er nieuwe motoren op alle karts, en die zijn nog wat extra afgesteld zodat ze zuper optrekken, heel fijn om mee te rijden.

Het reglemenet

Reglement PDF icon

De deelnemende teams en piloten

teams

Allereerst is er de loting van de karts en de uitreiking van de transponder, polsbandjes etc.
Daarna volgen de vrije oefenritten waarbij al direkt bleek dat het een goed kartje was voor de eerste stint. Allemaal even de baan en de kart leren en klaarmaken voor de briefing.

Daarna de kwalifictaie, we gingen er van uit dat Mario ons wel in het middenveld kon zetten. Hij begon met een 15e plaats en dat werdt langzaam verder naar de 18e maar in de laatste ronde zelfs een 20e plaats, juist genoeg voor Q2. Het was gelijk al duidelijk dat het een sterk veld van rijders was, die elkaar weinig toegaven. 13 rijders met een ronde tijd van 69 seconden, en 11 met 70 seconden. Daarna kan Daniël in Q2 aan de bak. Hij doet het zoals we het van hem verwachten en veroverd een 18e plaats.
Dan kunnen wij ons opmaken voor de wedstrijd. Natuurlijk is er voor de toppers nog een Q1. Daar rijdt Ruben Boutens zich met het team Dutch Value's op 0,054 seconden naar de 2e plaats.

Dan kan de wedstrijd beginnen, Daniël kan dus het eerste uurtje aan de bak, en we verwachten nogal wat geduw in de eerste ronden omdat er in het circuit namelijk een flinke vernauwing zit iets voor je naar buiten gaat, en ook buiten op de baan lijkt een vernauwing problemen te kunnen veroorzaken. Maar niets is minder waar, het gaat allemaal op volle snelheid door de eerste ronden, zonder noemenswaardig geduw. Dit laat al zien dat het een zeer hoog gehalte van rijders is, ze weten dat een duw je meestal zelf meer kost dan je je kunt veroorloven.

Daniël doet het uitstekend en rijdt zelfs een poosje op de 15e plaats, verder zijn we niet gekomen. Daarna gaat Mario de baan op en moet iets toegeven, maar een 18e plaats is nog steeds een prachtige plaats, dus hopen we dat we die kunnen vasthouden.
Wat er fout gaat weten we niet en uit de race data is het ook niet op te maken, maar na de kart wissels rijden we plots op een 24e plaats. Theoretisch zou Mario op een verkeerde rode lamp hebben kunnen wachten, maar dan nog kan dat niet zo'n grote verschuiving teweeg brengen. We begrijpen het niet zijn tijden zijn hardstikke goed en constant.
Enfin. Het derde uur rijdt Wim en die heeft wat meer moeite met de kart die hem na een aantal ronden ter beschikking wordt gesteld. We zakken nog wat in het klassement, maar omdat het wat langzamer gaat, moet je met 30 kartjes op de baan, waarvan er toch zeker 15 stuks één seconde sneller rijden veel opzij. We willen de toppers niets in de weg leggen en er wordt niet met blauwe vlaggen gewerkt, dus moet je zelf goed opletten. En dat gaat buitengewoon goed.
Het vierde uur mag Leo het proberen. Ook zijn tijden zijn niet meer dan redelijk, een andere kart die hij krijgt na de wissel, helpt niet, maar er zit wel een neerwaartse trend in.

Daarna beginnen we aan het tweede blok, dus Daniël neemt het stuur weer over van Leo. Daniël kan met de kart ook niet echt indruk maken, hij is natuurlijk wel sneller dan Leo maar top tijden? ho maar. Maar dan krijgt hij eindelijk weer een andere kart en die gaat gelijk een stuk sneller. Hij klokt daarme de snelste tijd van de dag van ons team. We maken dus ook weer wat progressie, al gaat dat tergend langzaam. Tijd verliezen doe je zomaar, terugwinnen kost echt tijd en moeite.
Vervolgens is Mario weer een uurtje zoet, hij krijgt vrij snel een andere kart en die blijkt even snel als die van Daniël.
Dan krijgt Mario pech, de kart weigert verdere dienst en hij krijgt een vervangde kart. Mario evenaart met die kart op een haar na de beste tijd van Daniël namelijk 69,744 versus de 69,742 van Daniël. En dat zijn tijden die in de top 10 gereden worden. Jammer dat we niet allen dit niveau kunnen bereiken/vasthouden. Na een flink aantal ronden mag hij weer terug in de inmiddels gerepareerde kart. En gelijk daarna is het weer wisseltijd dus nog een kart. In alle karts klokt Mario super tijden, dus weinig verschil in karts. Daniël en Mario weten flink wat van de achterstand weg te werken.
Wim mag weer voor een uurtje, en hij rijdt nu een stuk sneller dan zijn eerdere stint. Ook hij slaagt er in om in te lopen maar niet genoeg voor winst in positie van het klassement.
Het laatste uur wordt gereden door Leo, die ook al een stuk sneller is dan zijn eerste stint. Uiteindelijk is een beetje teleurstellende 26e plaats ons deel.

We zijn wel zeer tevreden met de hele wedstrijd, de organisatie en de sportiviteit van de rijders. Dit terwijl de wedstrijd een uur voor het einde nog lang niet beslist was. Het was de gehele dag/race heel erg spannend in de top 10. We kijken weer terug op een mooie wedstrijd.

Ronde tijden

Klik op het plaatje voor een grotere weergave. teams

Voor referentie is team dat op de 22e plaats is geeindig en het team waarvan wij steeds de karts kregen er bij gezet (blauw).
En het team "Dutch Value's" met Ruben Boutens die uiteindelijk 2e is geworden(groen). Onze rijderwisseltijden liggen op 50, 100, 150, 200, 250, 309 en 348.

Mooie fotoos gemaakt door Silvia en Daniël.

Klik hier voor serie van 58 foto's uit Brussel.

Film verslag ex Wm

Prachtige weergave van de race 10 minuten!