DKC logo en leden in actie

DKC logy by:J.Elmont

 



First Kart Inn te Brussel 8 uren wedstrijd  op 30 sept 2007

Een verslag van de Dow Kart Club deelname

De Dow Kart Club heeft zoals U allen inmiddels weet voor dit jaar 2007 twee teams ingeschreven voor de acht uren van Brussel. Er bleken zoveel teams ingeschreven dat er twee zondagen mee te vullen waren. De DKC heeft de team inschrijvingen verplaatst naar de tweede 8 uren race, n.l. op 30 september.

Om 7 uur was het verzamelen bij vila Mertens, behalve van Weele die moest nog worden opgehaald. 8 uur in de morgen kwamen we aan bij de oude fabriekshal in Brussel, waar we de inschrijf procedure volgden, inschrijven per computer, "afstand van verhaal" een plastieke kaartje en betalen. En tijdens dit gebeuren een koffieke en naar de Formule 1 in Japan kijken op het grote scherm. Dat was wel even een natte race.

Dit werd vervolgd door verkenning van de baan, te voet wel te verstaan. Zoals te zien op de foto staan de 27 deelnemende karts reeds opgesteld.

  

Vervolgens kwam de eerste briefing, Dimitrie de eigenaar was nog hees van de vorige week (andere 8 uurs race). Deze briefing is heel aardig met hoofdzakelijk Frans talige deelnemers die luid beginnen te converseren op het moment dat Dimitrie in het Vlaams het ook aan ons probeert uit te leggen. Door heel hard te schreeuwen en fluiten kun je die Walen toch stil krijgen. Dat had de reisleider van een gemengde vakantie reis van een paar jaar terug ook moeten weten, want daar waren die Walen echt niet stil te krijgen. (Dit even ter zijde).

Van ongeveer 9:20 to 10:20 konden we de baan verkennen en de toegewezen kart, ieder van het team zo'n 15 minuten, om even de bochten te lezen en te leren. Dat viel buiten niet mee omdat de baan nog nat was. Maar het was droog weer dus de wedstrijd zou op een (opdrogende) droge baan worden verreden, gelukkig maar. Hoewel we als DKC wel veel natte ervaring hebben, het zou in ons voordeel kunnen werken. Toch maar liever niet.

Daarna de Chrono's. We hadden Leo voor team 1 en Piet voor team 2 ingezet als plaats bepalers en het rijden van de eerste sessie. In 5 minuten moest je dus je plaats op het start grid bepalen. Oops. Na deze korte test werden we allemaal gewogen, we moesten 70 kilo wegen, en ieder die eronder zat tesamen met het lood 70 kilo.

Terug in de kart en opstellen voor de start. Leo bleek geen beste tijd neergezet te hebben, stond zelfs nog achter team 2. Zoals te zien op de foto ergens achteraan op positie 20 ofzo.

Om even over 11:oo hr eindelijk gestart voor ten minste 500 rondjes.

DKC team een had gekozen om elk van de leden te laten rijden tot er getankt moest worden. En er moest maar twee maal op de 8 uur getankt, dus team een met drie leden elk ongeveer 2 uur en 40 minuten. We gingen er van uit dat we zo tijd konden besparen die we verloren tijdens de wissel. Maar Leo reed rondjes van 55 seconden en nog iets, en zou dus uit komen op 523 rondjes. Als je kans ziet rondjes te klokken van 54 seconden kon je dus een stuk verder komen, n.l. 533 je ziet dat dan de winst van de wissel niet veel meer uitmaakt. Bij de eerste tank buurt was Leo opgeklommen naar de 14e positie. Door de wissel verloren we er twee, maar Leon die als tweede reed kwam met iets betere ronde tijden dan Leo weer vrij snel terug op de 14 positie en toen die eindelijk mocht tanken, (Ja daar kun je in dit geval blij om zijn, te mogen tanken!) lag hij op positie 12. Door de wissel verloren we die weer snel. Jim reed de laatste tijd maar had problemen met het gas pedaal, het werkte niet goed en moest met de hiel de kabel opzij duwen. Knap uit eindelijk dat hij dat de ruim twee uren heeft volgehouden. Team 1 eindigde daardoor op positie 17 juist voor team 2 die op positie 18 eindigde.

         

Team 2 bestaande uit Joep, Fausto, Peter en Piet heeft meer gewisseld en had het jeugd lid Joep van der Giessen in hun midden. Joep heeft heel verdienstelijk twee maal gereden. Communiceren tussen "ploeg kapitein" en "piloot" gaat niet altijd even geweldig. Op een gegeven moment wilde Joep weten hoe lang hij aan het rijden was, en men dacht aan de kant dat hij wilde wisselen, daar kon Joep niks aan doen.

Sommige teams staan met complete pit borden, anderen met kleine white bordjes om ronde tijden en positie door te geven, maar die informatie staat op het elektronisch score bord en is redelijk te lezen als je er langs rijd.

         

         

Kortom fun en een heleboel progressie ten opzichte van vorige keren hier in Brussel. Echter we moeten nog sneller Dimitrie (eigenaar van de baan) rijdt af en toe mee en rijd tijden van 52.7 seconden, hij is misschien 10 kilo lichter maar het moet dus kunnen dat wij ook 53.5 rijden inplaats van 55.0.

Rest ons de prijs uitreiking. gevold door een tournier general of zo iets, die hebben we niet meer afgewacht.

Een uitstekende race dag met dank aan de race organisatie Leon Kuppens.