DKC logo en leden in actie

DKC logy by:J.Elmont

 



Verslag van de 24 uren bij First Kart Inn te Brussel op 2/3 april 2011

De Dow Kart Club was weer aanwezig bij het grootste kart evenement in de Benelux. Het was opnieuw gelukt een team voor Brussel met liefhebbers samen te stellen uit de vele club leden. De deelnemers of beter piloten (zoals ze daar genoemd worden) zijn in volgorde van rijden:

  1. Michael Tange
  2. Piet Mertens
  3. Leo van Weele
  4. Mario Roose
  5. Leon Kuppens
  6. Daniël Kuppens
  7. Peter Harding (reserve)
De sfeer is weer vanouds, een heleboel zo'n 140 piloten met begeleiders en een hele garde looddragers. Persoonlijk had ik de indruk dat er met nog meer lood gesjouwd werd dan de vorige keren, ook heb ik er gezien die dus met het maximum van 20kilo lood nog niet aan 75 kg komen. Het aandeel van semi-professionele en super fanatieke piloten lijkt groter dan voorheen en het aandeel van fun rijders die echt voor hun plezier rijden dus minder. U zult begrijpen dat het een drukte van jewelste is, maar Dimitri die samen met zijn vrouw Ilse dit geheel organiseert heeft het prima voor elkaar.

FKI heeft het als geen ander voor elkaar om de strijd eerlijk te krijgen, natuurlijk geleerd uit eerdere races in het verleden. Alle karts zijn redelijk gelijkwaardig afgesteld, wel op een specifieke manier met veel onderstuur. Verder zijn ze in drie groepen ingedeeld, een groep van 9 karts A en een groep van 9 karts B en een groep van 9 karts C. De 27 teams zijn verdeeld in drie groepen van 9. De groep 1 van de teams krijgt elk van de 9 karts in groep A een zelfde tijd tot zijn beschikking. De groep 2 elk van de karts uit groep B en de teams in groep 3 dus elke kart uit de groep C. Dat betekend dus 8 tankstops en wisselen van Kart.

Om dit vol te houden is er ook een strikte regel dat als je kart kappot gaat je tijdelijk een vervang kart krijgt maar na reparatie je weer terug naar je kart moet wisselen. Dit om het allemaal zo eerlijk mogelijk te houden en de specifieke kart toch in de circulatie te houden. Een kart die stuk gaat is dus alleen pech voor dat team en maakt niet uit voor de rest in de poule. Er waren in alle poules minder goede karts die minstens 1 seconde langzamer rond gingen dan de andere, maar ieder in de poule krijgt hem dus blijft de uitdaging om met de mindere toch zo snel mogelijk rond te komen.

Wel moet gezegd dat de karts in poule A sneller waren dan die in poule B en die weer sneller waren dan poule C. In de kwalificatie bleek dit duidelijk, bijna alle karts uit poule C kwalificeerden niet voor de 2e ronde en van alle karts in poule C haalde er maar een de laatste kwalificatie ronde. Ook na 24 uur is duidelijk uit de uitslag dat deze indeling van snel, sneller en snelst er is, de enige uitzondering is team Kartgrid.be zij hebben als samen met Mol in Action1 uit poule C een 2e en 5e plaats gehaald. Dat is volgens mij een super prestatie. Kijk maar naar de kart-nummers in de uitslag.

Dimitri van FKI maakt de indeling van teams in de poules en zet natuurlijk zijn bekendste en meest frequentste rijders in de poule A. Daar mee wil ik niet zeggen dat alle rijders uit groep 1 met de karts uit groep C hadden gereden er heel veel verschil zou zijn in de uitslag, maar er zou wel veel minder verschil zijn en op de baan dus veel meer moeilijkere inhaal acties en waarschijnlijk veel meer aanvaringen. Het niveau is hoog maar ook het fanatisme is bijzonder groot.

Genoeg over de superieure organisatie.
Wij waren als nummer 24 dus ingedeeld in groep 3 en kart poule C en door loting was een van de karts uit die poule aan ons toebedeeld. In de training sessie hebben we er allen even in kunnen rijden en de baan verkennen. Natuurlijk waren Michael en Daniël het snelst. Gezien de tijden was het duidelijk dat we de eerste kwalificatie moeten kunnen halen, daarom werd Michael ingezet en dan zou Daniël de 2e kwalificatie voor zijn rekening nemen. Het kwam niet zo ver, we lagen er in de eerste kwalificatie samen met de meeste andere karts in poule C al uit.

De eerste kart was zeker niet van de snelste, de tweede kart was de snelste van de 24hr, daarna weer een van de mindere met zeer slecht werkende remmen. We hebben nog geprobeerd deze kart te laten repareren, maar volgens de monteurs was het OK, dus dan maar verder met dezelfde kart. Ondertussen hadden we alle 6 een stint van 1hr en 20 minuten erop zitten. Dus begon onze eigen roulatie weer van voren af aan vanaf ongeveer 22.30 waren we allen weer opnieuw aan de beurt. Ongeveer omdat we afhankelijk waren van de tank en wissel beurt.

Op de buienradar was te zien dat we regen kregen, dat was juist in de stint van ondergetekende Leo, was al gestart in regenkledij gelukkig. Buiten in de giet regen ging het uitstekend, daar verloor ik niets maar binnen is het gladder dan een ijsbaan, het duurde lang voordat ik een beetje uit de voeten kon. De karters die daar geoefend hebben op een natte baan zijn duidelijk in het voordeel en reden slecht een goede 10 seconden langzamer. Mario heeft na mijn stint het roer overgenomen en is verder gevaren, hij kreeg nog een reuze stort bui over zich heen. In die hoosbui reden de fanatiekelingen elkaar nog volop in de banden in een specifieke bocht, daarop heeft de wedstrijdleiding de baan ingekort, d.w.z. die bocht er uit gehaald. We zijn tegelijkertijd ook langere stints gaan rijden. Met name Mario heeft erg lang en veel gereden.

Wat wij verder ook waarderen is het redelijk streng toezien van de baan commissarissen, er werden bij ernstige hinder behoorlijk wat waarschuwingen en ook penalty's uitgedeeld ook aan de top teams. Wij ervaren de race bij FKI trouwens altijd als buitengewoon sportief.

Trouwens we zijn als 24e geëindigd. We hadden als 24e gekwalificeerd. De snelste ronde gereden in de snelle kart door Mario, die topte Leo met een paar honderdste. Er zijn heel erg veel foto's gemaakt, maar niet door ons. Zodra de links bekend zijn zal ik die hier vermelden.

Enkele foto's uit de collectie hier te vinden. Click

Overgenomen uit FKI nieuwsbrief van 8 juni 2011


-De 24u van Brussel op 2 & 3 april waren een succes. 27 ploegen stonden klaar om gedurende 24u alles te geven wat ze in huis hadden. Het werd een super spannende race, met niet minder dan 4 ploegen die aanspraak maakten op de overwinning en elks enkele uren aan de leiding reden. Ploeg BFP (Belgo-Franco-Portugal) ging uiteindelijk met de enorme beker naar huis. KartGrid.be en DOMM-team vervolledigden het podium.

Een uitgebreide video-reportage van de race kan u op YouTube terugvinden
Deel 1
Deel 2

Een heeeeeel grote DANK U aan Maxime Bruyère voor het maken van deze schitterende video. Indien u zelf een event organiseert en een video hiervan wil laten maken : maxou230@gmail.com

Foto's van het event zelf kan u terugvinden op de site van KartGrid (nog steeds de beste indoorkartsite van België)
Deel 1
Deel 2

Ook hier een heeeeel grote DANK U aan Paul De Winter, Koen en de andere fotografen.

Ook een heel grote DANK U aan ALLE deelnemende teams/piloten...zonder jullie zou deze race natuurlijk niet hebben plaatsgevonden..dus...op naar volgend jaar. Dan zullen de 24u plaatsvinden op 21 & 22 april 2012...noteer deze datum maar al in uw agenda's, PDA's, Smartphones of wat dan ook.

Tot dan
Dimitri

Einde overname uit nieuwsbrief



Grafische weergave

Met veel dank onze wedstrijd leider en team kaptein Leon Kuppens
Dow Kart Club
Door Leo van Weele