DKC

DKC logy by:J.Elmont

 



De 24 uren van Brussel op 26 en 27 april 2014

Dow Kart Club was er bij!

De Dow Kart Club had een team ingeschreven. De liefhebbers van onze club waren deze maal:

  1. Michael Tange
  2. Mario Roose
  3. Wim Bekkers
  4. Piet Mertens
  5. Daniël Kuppens
  6. Leo van Weele

Jammer genoeg had Daniël op het laatste moment af moeten zeggen.

Dit is echt een leuke race om aan deel te nemen, behalve voor het materiaal vooral voor de ambiance, de hoge kwaliteit en de sportiviteit van de piloten.
Deze endurance wordt verreden op het in/out door circuit van FKI, te Machelen, Belgie. Spannend vooral bij regen.
De karts zijn zeer goede en zeker geen nieuwe karts met een specifieke scherp sturende afstelling zoals ze bij FKI zo goed kunnen. Ze rijden en sturen fantastisch en bij gas geven gebeurt er ook echt iets. Maar het moet gezegd dat Goes beter materiaal heeft met betere stoeltjes, maar de baan is daar weer het probleem. Hier is de buiten en binnenbaan een mooie mix van moeilijke bochten en zeer ruime bochten en ook een relatief brede baan. Mooie uitdagende layout met veel mogelijkheden voor inhalen en ingehaald worden.

De organisatie is zoals altijd in de handen van de uitbater Dimitri en zijn vrouw Ilse en is tot in de laatste details verzorgd. Er zijn weer nieuwe regels aan toegevoegd met de bedoeling de race nog eerlijker te laten verlopen. Ik heb in eerdere verslagen al melding gemaakt, dat er meerdere poules (deze maal een A en B) zijn met karts die rouleren. Hierdoor krijgt ieder team alle karts (uit de poule) even lang tot zijn beschikking. Elk team krijgt bij de tankwissel een kart van het team met een lager start nummer. De kart die blijft staan van het laatste team aan het eind is weer de kart die team 1 en van poule B team 11 krijgt. De kart van team 1 schuift door naar team 2 etc. Met dit systeem worden dus de verschillen die er zijn tussen de karts geëlimineerd. Behalve dan dat er mogelijk in poule A toevallig meer super karts zitten. Door loting tussen alle teams en de beschikbare karts wordt dat ook zo eerlijk mogelijk verdeeld. Zelfs de twee extra wissel karts worden door loting toebedeeld.
Het uitgebreide reglement. PDF icon

Naast bovenstaande eerlijke verdeling van karts is er ook een nieuwe regel dat er 15 keer van piloot gewisseld moet worden. Vorige jaren werd er door een paar fanatieke teams risico's genomen door een piloot zeer lang en soms nog met lood op de schoot (ja je leest het goed) 10 uren of nog langer achter elkaar reden. Door langer achter elkaar te rijden konden ze dan net het verschil maken en daardoor winnen. Een zeer goede veilige regel erbij in het reglement, om het nog eerlijker te maken. Natuurlijk werd door de toppers met deze regel ook gespeeld zodanig dat ze in het laatste uur nog diverse wissels moesten maken en hun fictieve voorsprong weer teniet werd gedaan.

Nog een regel erbij was de verplichting om minimaal 6 uren met een verplicht totaal gewicht van 90kg te rijden. Normaal verplicht totaal gewicht van piloot en kleding staat op 80kg. Het maximaal extra gewicht is 20kg maar dat gold waarschijnlijk niet voor de verplichte 90kg. Er was een goed maar niet waterdicht systeem met een stukje speciaal geschreven software en barcode lezers om deze gewichtige piloten te wegen en te registreren.

Kortom een zo fair en eerlijk mogelijke race.
In ons team hebben Mario en Piet zich opgeofferd om voor gewichtige piloot te fungeren. Mario zelfs 4 uren en Piet de andere 2.
Mijn dank daarvoor want daardoor waren mijn tijden aardig geflatteerd. (ha, ha)

Na de vrije oefenritten op zaterdagmorgen kregen we er allen behoorlijk zin in. Om 12.15u begonnen de Chronoritten voor de kwalificatie. Michael had geen moeite om door de eerste sessie heen te komen en eindigde behoorlijk hoog op plaats 10. Jammer dat Daniël er niet was voor de 2e sessie dan hadden we wellicht nog hoger geëindigd dan de 14e plaats behaald door Wim in de 2e sessie. Knappe startgrid positie!

Om 14.00u eindelijk van start. Na de start werd Michael al in ronde 2 in de banden gezet zodat zijn gunstige positie naar de vaantjes was, hij heeft in zijn stint er wel weer 3 goedgemaakt. Dus na een uurtje was het de beurt aan Wim die met het lood in de kart met moeite de toptijden wist te benaderen. Ook kreeg hij een groot deel van de snellere piloten over zich heen, zodat hij geregeld uit zijn ritme raakte. In het begin rijden die dan ook nog wat feller omdat hun verschillen zeer gering zijn, later in de wedstrijd zijn de verschillen wat groter en zijn ze wat geduldiger en minder "agressief".
Omdat er een dreiging van regen was werd Mario reserve gehouden omdat hij de vorige jaren in de stromende regen bij de toppers wist rond te komen. Een nat weer specialist dus, Daniël is daar ook super in maar was even niet beschikbaar.
De volgende stint werd verreden door Piet die de tankprocedure mocht uitvoeren. Deze tankprocedure was door Dimitri ook weer verfijnd om het nog veiliger en voor een ieder gelijk te maken. Eerst op een knopje drukken om de tankstraat in te mogen en dan pas de knop voor de kart wissel, daarna voldoende tijd om lood etc. te wisselen en te wachten op de lamp. De volgende stint was voor Leo. Het was nog steeds niet gaan regenen, maar de dreiging bleef, dus toch maar Mario ingezet. Mario dus als zwaargewicht, ondanks dit extra gewicht wist Mario toch goede strakke tijden te klokken.

Om ongeveer 19:00u begonnen wij aan onze 2e sessie van allen één uur. Michael reed in deze sessie met zeer goede top tijden, dus maakte hij vooruitgang in het veld. Mede doordat wij ondertussen als team al de meeste wissels op onze naam hadden, dus op een keurige positie 20. Michael klokte in deze sessie de top tijd van het team n.l. 58,707.

Rond 24.00u begon Michael aan de 3e sessie. Nu reden we op verzoek van onze race leider Leon stints van 2 uur, zodat er voldoende tijd was voor de andere rijders om even te rusten. Tijdens deze nachtelijke uurtjes heeft ook Piet 2 uren als zwaargewicht rondgereden, en ook hij reed daarmee strakke tijden, zelfs sneller dan zonder het extra gewicht. Maar door de frisse nacht lagen de tijden toch beter. Leo wist de tijden van Michael zelfs bijna te verbeteren en klokte een paar maal 58,9 en zelfs een keer 58,8. Dat is natuurlijk nog niks vergeleken met Ruben Boutens, ja onze bekende Zeeuwse topper, die ná de 12 uren van Middelburg had gereden, nog even zijn kunnen kwam demonstreren door de onwaarschijnlijke tijd neer te zetten van 57,515. Die tijd werd niet meer benaderd wat hem ook nog een mooie beker opleverde. Later moest hij ook als zwaargewicht fungeren geloof ik, dus kon hij niet meer zo uitzonderlijk presteren.

Zondagmorgen om ongeveer 10.00 begonnen we aan de laatste sessie van elk een uur, daardoor zou Mario niet meer aan bod komen daarom werden de wissels om de 45 ingelast. Echter bij de sessie van Leo bleek dat hij als de brandweer ging en tijden wist te klokken gelijk aan de top tien. Mario zag af van zijn aandeel en gunde Leo dit plezier.

Onofficiële uitslag nog 2 minuten!

Podium

We zijn geëindigd op 97,44% van de winnaars, dus niet zo slecht toch. In 2012 was dat 96,08% m.a.w. we maken progressie.

Alle ronde tijden. PDF icon

Grafische weergave van DKC data.

In het grafiekje de ronde tijden achter elkaar van iedere rijder.
Strakke stabiele tijden van Mario die met het extra gewicht reed.
Piet kan heel goed gewichtig doen, d.w.z. met extra gewicht blijkt hij sneller?
Leo benadert in zijn nachtelijke stint met een 58,777 de snelste ronde van 58,707 van Michael, uitzonderlijk!

DKC tijden individueel! Klik het plaatje voor een iets grotere weergave.
DKC  grafiek

Met veel plezier kijken we terug op deze sportieve wedstrijd.

Het was ook wel iets rustiger in de kantine en rond de de baan, doordat er slecht 22 teams deelnamen, tegen 30 voorgaande jaren.

Foto's van onze teamleden zijn naar onze server gekopieerd.

Foto's 24hr 2014 Brussel FKI (gemaakt door seizoensapostel)

Een verslag van Ruben Boutens Klik hier
Er komen elders nog veel foto's beschikbaar, o.a. van meneer de Winter, zodra ik die heb zal ik die hier vermelden.

Met dank aan onze race organisator Leon Kuppens.
Verslag van Leo van Weele