DKC

DKC logy by:J.Elmont

 



De 24 uren van Brussel op 25 en 26 april 2015

De Dow Kart Club was er weer bij!

De Dow Kart Club had een team ingeschreven. De liefhebbers van onze club zijn deze maal:

  1. Mario Roose
  2. Wim Bekkers
  3. Piet Mertens
  4. Daniël Kuppens
  5. Leo van Weele

PTeam

Jammer genoeg kon Michael Tange deze keer niet mee doen, hij was nog niet terug van een buitenlandse assignment voor zijn werkgever.
Trouwens ook onze race coördinator en team kapitein moest om dezelfde reden verstek laten gaan.

Het blijft een leuke race om aan deel te nemen, behalve voor het materiaal en de baan vooral voor de ambiance, de hoge kwaliteit en de sportiviteit van de piloten.
Deze endurance wordt verreden op het in/out door circuit van FKI, te Machelen, Belgie. Spannend vooral bij regen die ook deze keer weer behoorlijk roet in het eten gooide.
De karts zijn goede en zeker geen nieuwe karts met een specifieke scherp sturende afstelling zoals ze bij FKI zo goed kunnen. Ze rijden en sturen fantastisch en bij gas geven gebeurt er ook echt iets, hoewel we de gemiddelde kwaliteit wel iets minder vonden dan voorgaande jaren. Als dezelfde rijder na het tanken overstapt in een andere kart en daarmee 1.7 seconde sneller is, hmm dat is toch wat veel.
Het werd ook bevestigd als we onze eigen Zeeuwse super karter Ruben Boutens zagen rijden die ook soms voor zijn doen matige tijden klokte.
Het blijft een uitdaging voor een "goede"karter om met een iets mindere kart toch goed te presteren, daar kun je het verschil maken. En voor ons team is dat ook meteen het probleem, wij als vrienden club kunnen ons het niet veroorloven veel te rijden, en dat moet je doen om met elke kart snel rond te kunnen gaan.
Hier is de buiten en binnenbaan een mooie mix van moeilijke bochten en zeer ruime bochten en ook een relatief brede baan. Mooie uitdagende layout met veel mogelijkheden voor inhalen en ingehaald worden.

De organisatie is zoals altijd in de handen van de uitbater Dimitri en zijn vrouw Ilse en is tot in de laatste details verzorgd. Ik heb in eerdere verslagen al melding gemaakt, dat er meerdere poules (deze maal een A en B) zijn met karts die rouleren. Hierdoor krijgt ieder team alle karts (uit de poule) even lang tot zijn beschikking. Elk team krijgt bij de tankwissel een kart van het team met een lager start nummer. De kart die blijft staan van het laatste team aan het eind is weer de kart die team 1 en van poule B team 12 krijgt. De kart van team 1 schuift door naar team 2 etc. Met dit systeem worden dus de verschillen die er zijn tussen de karts geëlimineerd. Door loting tussen alle teams en de beschikbare karts wordt dat ook zo eerlijk mogelijk verdeeld. Zelfs de twee extra wissel karts worden door loting toebedeeld.
Het uitgebreide reglement van dit jaar PDF icon

Er waren dit jaar een paar kleine aanpassingen zoals de timing en chrono ritten.

Dit jaar start race om 12u en de chronosessie was vereenvoudigd naar "gewoon" 15 min chronos met iedereen tezamen op de baan. En als verassing vanwege het zoveel jaren bestaan kregen we ook nog een uurtje gratis verlenging, dus geen 24 maar 25uur! Achteraf kwam daar nog een half uur bij vanwege het stilleggen van de race door te veel water op de baan waardoor karts stilvielen. Dus totaal 25h 30min!

Het is verplicht om minimaal 6 uren met een totaal gewicht van 90kg te rijden. Normaal verplicht totaal gewicht van piloot en kleding staat op 80kg. Wij hadden dit aan het begin van de race toebedeeld aan de minst lichte personen, die normaal al boven de 80kg zitten, Leo, Piet en Mario.
Onze strategie was ook om Daniël zoveel mogelijk in te zetten tijdens de regen die voorspeld was, maar nog lang op zixh liet wachten. Die strategie heeft trouwens heel goed uitgepakt, zeker in de laatste 2 uren.

Wij kennen alkaars kunnen en dat werd in de trainings sessie aardig bevestigd. Allemaal een paar rondjes in de zelfde kart. Het was duidelijk, uiteraard was Daniël het snelst, maar vanwege onze taktiek was het aan Mario om de startpositie in de Chrono sessie te verdienen, en daarna de eerste stint te rijden. Mario deed dat prima, met een 65.08 stonden we zelfs even in de top 10! Maar daar kwamen toch nog 4 anderen overheen dus 15e positie. Voor ons doen in dit veld van toprijders een uitstekende uitgangs positie.

Na de start werd Mario (rijdend op 90kg) het niet gemakkelijk gemaakt, hij verloor in eerste instantie wat maar wist dat ook weer goed te maken. Daarna was Wim (rijdend op 80kg) aan de beurt die het in dezelfde kart ook uitstekend deed, hij wist de tijd van Mario diverse malen te verbeteren.
Na de eerste kart wissel ging Wim nog even verder en gaf daarna het stuur over aan Piet (rijdend op 90kg), die de tijden die Wim neergezet had aardig wist te benaderen. Daniël die daarna het stuur overnam en ook op 80kg reed wist zijn tijd in de 56 ers te klokken, op een paar 0,1 van de toptijden van dat moment. Na zijn kart wissel was dat over want hij klokte tijden van bijna 1 seconde trager. Leo die daarna het stuur overnam en ook op 90 kg reed had redelijk wat moeite met deze kart en werd ook nog tot twee keer toe in de banden gezet, waarvoor dan wel weer aan de veroorzaker zwart werd gegeven, goed opgelet door de baancommisarissen.

Daarna begon het DKC team aan de 2e ronde, Mario weer op 90kg die in de kart die Leo net had gekregen strakke tijden wist te klokken. Lage 57ers en een enkele 56. Wim daarna in dezelfde kart met 10kg minder lukte dat ook, mooie strakke tijden.
Daarna Piet weer die zorgde ervoor dat we onze 6 uren verplicht op 90kg er al vroeg hadden opzitten, hij werd dit maal gevolgd door Leo en Mario om Daniël te kunnen sparen voor de regen.
Nou dat is gelukt nadat Daniël een poosje had gereden begon het te regenen en alle ronde tijden gingen met aanvankelijk 10 seconden omhoog. Even later gingen de "hemel poorten" geheel open en begonnen de karts stil te vallen daarna hadden ze geen keus de wedstrijd werd stilgelegd.
Na ongeveer 45min ging de wedstrijd weer verder, uiteraard was de glijpartij nog lang niet voorbij. Binnen blijft het heel lang nat. In elk geval heeft Daniël weer in een zeer lange stint zijn talent als nat weer rijder kunnen bewijzen. We dachten in eerste instantie 2 plaatsen te hebben veroverd, maar later in de wedstrijd bleek dat de leiding de meeste door de regen opgelopen schade weer hersteld te hebben, door wat 'manipulatie' in de tijden waren we opeens onze veroverde tijd weer kwijt.

Enzovoort. In de vroege ochtend kreeg ik een super kart en ik kon daarmee de toptijden op minder dan één seconde benaderen. Dat rijdt wel zo fijn en er komen dan ook bijna geen andere rijders voorbij, het gaat allemaal stukken gemakkelijker. Toen me de vraag werd gesteld of ik wilde wisselen, ik kreeg de keus heb ik nee geschud. Natuurlijk hadden Daniël en Mario ook graag in die kart gereden en die hadden er ongetwijfeld nog dichter mee bij de top gereden, maar ik was blij dat het mij werd gegund. Later niet meer zo'n goede kart gehad jammer. Nog wel een heel slechte die door het team na ons direct werd ingewisseld, die konden er niet mee overweg.

Daniël deed de in principe voorlaatste stint, maar kreeg weer alle regen, dus weer een glij partij. En weer was hij er goed bij. Hij heeft de wedstrijd dan ook maar uitgereden, een stintje van bijna 2 uur.

Officiële uitslag

Podium

Film van Wim Bekkers

In de film o.a. start met Mario en meerijden met Wim.



Officiele facebook pagina

Klik op deze Link naar Facebook "FKI 2415"

Er zijn nog heel veel foto's, links etc wordt nog aan gewerkt ook de data moet nog in een bruikbare vorm worden gegoten.

Data

Ronde tijden van team 14 en 15
Podium

Data

De wissels en kg vocht verlies.
Podium

Data

De totaal verreden tijd per piloot.
Podium

Data

Beste tijden (ex Wim)
Grafiekje

Data

Beste gemiddelde (ex Wim)
Grafiekje

Met veel plezier kijken we terug op deze sportieve wedstrijd.
We zijn blij met onze uitslag als vrienden club