DKC logo en leden in actie

DKC logy by:J.Elmont

 



Verslag van de jaarlijkse 24 uren wedstrijd bij First Kart Inn te Brussel  op 24/25 april 2010

Het is weer gelukt om een team samen te stellen voor een van de zwaardere evenementen waar de Dow Kart Club aan mee probeert te doen. Vlak voor de datum moesten twee deelnemers zich afmelden zodat er maar 4 team leden overbleven. Dit is een kritische hoeveelheid omdat, zoals we uit ervaring geleerd hebben, zijn blaren nogal eens een probleem en zeker niet alleen bij ons. Echt een opvallende hoeveelheid coureurs liep onder de morgen met ingezwachtelde handen. Het is hard werken omdat de karts afgesteld zijn, specifiek voor deze wedstrijd, op veel onderstuur. Je moet kracht zetten om de kart door elke bocht te krijgen, je handen en je handschoenen worden door zweet vochtig en dan na een uurtje of wat dan begint het, blaarvorming. Ik had het over 4 team leden en de ervaring daarmee, gelukkig hebben we met moeite twee goede invallers erbij gekregen, eentje voor zaterdag en eentje voor zondag. We hadden het niet gered zonder hun.

Ze hebben het altijd bewonderingswaardig goed voor mekaar daar bij FKI. De karts zijn niet nieuw maar ze rijden allen goed en dat werd reeds vroeg bewezen tijdens de kwalificatie, van het deelnemersveld van de 25 zaten er wel zo'n 15 binnen een seconde van elkaar! Van te voren worden alle karts gekeurd en in groepen ingedeeld. Vervolgens worden de karts tijdens de tankstop wissel zo verdeeld dat elk team de beschikking krijgt over precies evenveel goede als minder goede karts. Als je er zo over de 24 uur mee rijdt dan merk je het verschil erg goed, dan zit er wel degelijk verschil in. Als je overstap van de ene in de andere duurt het een paar rondjes om uit te vinden hoe en wat je met deze kunt. De echt goede coureurs kunnen met een mindere kart toch nog heel hard gaan. Achteraf denk ik nu dat Dimitri (the eigenaar) de teams redelijk goed kan inschatten, en heeft daarom voor de kwalificatie de langzamere karts aan de snelle teams gegeven en de snelle karts aan de minder snelle teams. Hoe kunnen er anders zoveel zo dicht bij elkaar zitten. Chapeau voor de monteurs en de crew.

Wat wij verder ook waarderen is het redelijk streng toezien van de baan commissarissen, er werden bij ernstige hinder behoorlijk wat waarschuwingen en ook penalties uitgedeeld. Wij ervaren de race bij FKI trouwens altijd als buitengewoon sportief. De snellere jongens laten het merken dat ze achter je zitten door je even aan te tikken op een dusdanige manier dat jij er geen last van hebt. Natuurlijk moet je ze dan wel op tijd voorbijlaten maar ze wachten tot jij dat doet, optimale winst voor beiden. Diegene die andere rempunten heeft en niet snelgenoeg is om voorbij te komen, tikt je heel anders aan en doet dat op verkeerde punten, het is duidelijk lastig ze op te vangen en het betekend voor beide teams een tragere ronde.

Ons DKC team bestond deze keer uit Daniel Kuppens, Mario Roose, Piet Mertens en Leo van Weele. Op zaterdag en 's nacht bijgestaan door de nog immer super snelle Michael Tange en op zondag d.w.z. de hele zondag dus vanaf 0.hr. door Peter Harding. Daniel kreeg een poosje na zijn stint een serieus dipje, wat trouwens niet met het karten te maken had, hij was daardoor uitgeteld en kon helaas niet meer rijden. Wij hebben het aardig weten te verdelen onder elkaar, Daniel 1 stint, Peter 2 stints, Piet 3 stints, Michael 3 stints, Mario 4 en Leo ook 4.

Voor mij persoonlijk was het zo dat op het ronde bord graag zie dat mijn tijden goed zijn en als ze dat niet zijn dat is het minder plezierig rijden, je probeert de bochten anders te nemen, de lijnen van de beter coureurs te volgen etc. Echter de laaste extra lange stint had ik een super kart en had ik deze keer "de big smile", Je weet wel die van Alwin en Piet in Antwerpen. Het ging fijn het ging om niks, ik kon de nummers 1,2 of drie uit het klassement lange tijd volgen, ik haalde vele rijders in, wat een feest. Ik had voor mijn gevoel de beste kart van de baan.

Trouwens we zijn als 18e geeindigd. We hadden als 17e gekwalificeerd. Om 5h32 had de nummer 1 reeds 1000 ronden gereden. De snelste ronde gereden door Michael Tange met 54.941 een super tijd van een super talent. Mario reed 's morgens vroeg 55.083 dus kwam er dicht bij. Een paar uur voor het einde crashte de computer van FKI die de gegevens op het bord en online zet, gelukkig bleef de transponder opnemer werken en kon er toch nog een betrouwbaar eind ranking gemaakt worden. We raakten daardoor verstoken van gedetaileerde informatie. Ook daarom hebben we geen uitdraai van de ronde tijden.

Een filmpje van het evenement. Er zijn een aantal opname's achter elkaar geplakt, vanuit onze skybox gezien, krijg je twee maal Mario, eenmaal Daniel, tweemaal Piet gevolgd door zomaar een groepje. Bekijk filmpje op You Tube

Mario           Mario

Zonnig weer           Paddock

Padock           Daniel

Piet           Piet

Leo           Leo

Dow Kart Club
Door Leo