DKC logo en leden in actie

DKC logy by:J.Elmont

 



De 24 uren bij First Kart Inn te Brussel op 21 en 22 april 2012

De Dow Kart Club was weer aanwezig bij het grootste kart evenement in de Benelux. Het was opnieuw gelukt een team voor Brussel met liefhebbers samen te stellen uit de vele club leden. De deelnemers of beter piloten (zoals ze daar genoemd worden) zijn in volgorde van rijden:

  1. Michael Tange
  2. Leo van Weele
  3. Jim Elmont
  4. Wim Bekkers
  5. Piet Mertens
  6. Daniël Kuppens
  7. Mario Roose
De sfeer is weer vanouds, de 29 teams met 4 of meer piloten en de begeleiders en de looddragers zorgen voor een overvolle kantine. Er moest met meer lood gesjouwd worden dan de vorige keren, omdat het verplichte gewicht was opgetrokken naar 80 kg. Wel was er een maximum van 20 kg, waar behoorlijk wat jonge rijders van profiteerden. U zult begrijpen dat het een drukte van jewelste is, maar Dimitri die samen met zijn vrouw Ilse dit geheel organiseert heeft het prima voor elkaar.

FKI heeft het als geen ander voor elkaar om de strijd zo eerlijk mogelijk te krijgen. De teams zijn in drie groepen ingedeeld, een groep van 10 karts A en een groep van 10 karts B en een groep van 9 karts C. De groep 1 van de teams krijgt elk van de 10 karts in groep A een zelfde tijd tot zijn beschikking, door 10 verplichte wissels. De groep 2 elk van de karts uit groep B en de teams in groep 3 dus elke kart uit de groep C. Dat betekend dus 9 tankstops en wisselen van Kart. Dit jaar zou er heel weinig verschil in de karts moeten zitten aangezien ze allen zo goed als nieuw zijn.

Wij mogen eerst 45 minuten inrijden voor aanvang van de wedstrijd zodat allen aan de baan en layout kunnen wennen. We merken op dat de baan layout berekend is op nat weer, omdat de bochten buiten erg ruim zijn, alleen voor het naar binnen komen is er een bocht waar de snelheid er uit gehaald word. Maar het gaat goed en rijden allen redelijke tijden. De weersvoorspellingen zijn zodanig dat er rekening gehouden moet worden met buien. Wij hebben de hoop dat onze laatste DKC club race in Antwerpen die nat was ons een voordeeltje zal opleveren, dat blijkt later ijdele hoop, aangezien het probleem van nat rijden niet buiten is, maar binnen op het spekgladde beton.

Om 12.oo hr beginnen de chronoritten die à la F1 een afval race is van telkens 10 teams. In rit één wordt Daniël ingezet die zowaar een super tijd neerzet en een 8e tijd klokt. Dat is een enorme opkikker voor ons team, de karts blijken dus dichter bij elkaar en kwalitatief beter. Vervolgens gaat Michael aan de slag (er is een verplichte wissel van piloot) , en hij klokt een 14e tijd, niet genoeg voor de derde ronde wel ook een super tijd.
We starten dus als 14e in een veld van 29 geweldig en een prachtig vooruitzicht.

In de race komt er al snel een einde aan deze vreugde aangezien Michael de kant in wordt geramd en zodanig vast komt te zitten in de banden dat hij zonder hulp niet verder kan. Hij moet losgemaakt worden uit de banden. Dat kost ons gelijk een paar rondes, maar Michael blijft eenmaal losgemaakt goede tijden klokken.
Dan begint het te regenen inderdaad de buien waarvan sommige forse, blijven de rest van de middag en avond ons parten spelen. Het rijden op gladde beton met water erop wat van buiten naar binnen wordt meegenomen is zo goed als onmogelijk. Alleen de thuis ploeg van FKI weet de karts in een redelijk tempo rond te krijgen en doet enorm goede zaken, zij lopen uit op de concurentie. Volgens de experts is er tussen de karts een groter verschil in het gedrag op nat dan op droog. Wij achteraan in het veld doen het veel veel slechter en verliezen erg veel. Pas 's avonds laat wordt het droog en gaan de tijden weer snel naar beneden. We rijden dan op plaats 27 ofzo omdat we in het nat of gespind zijn of in de banden gedrukt. We beginnen dan aan een gestage opmars in het veld. We hebben dan allen een keer gereden en onze snelle mannen zijn dan weer an de beurt, zoals Mario die van een werkbezoek in Spanje vandaag direct van Zaventem naar de baan is gekomen.

Daniël klokt de snelste tijd uiteraard maar heeft op dat moment niet de snelste kart, want in de kwalificatie reed hij aanzienlijk sneller De rest van de tijd zijn we dus met z'n allen bezig geweest om onze plaats te verbeteren, dat is gelukt en we zijn dan ook op plaats 25 geeindigd. Wat niet slecht is maar we hadden hoop op beter, vorig jaar plaats 24 en 2010 zelfs 18e.

Ondanks deze uitslag hebben we er allen weer van genoten, een fantastische ambiance, sportieve rijders die je niet bewust de baan uit rammen. Er wordt in deze 24hr race niet met blauw gevlagd, maar dat betekend dat er dus wel sportief gereden moet worden, en dat gebeurt dan ook. De snellere rijders laten weten dat ze er zijn en voor hun is het heel belangrijk om niet onnodig te worden opgehouden omdat de top teams zo dicht bij elkaar zitten. Maar ze beseffen ook dat een tikje van een onervaren of onwillende rijder kost dikwijls meer dan nog een paar bochtjes te wachten. Om de toprijders zoals Ruben Boutens door het veld te zien dansen is een genot om te volgen.

Officiële uitslag

Podium

Er zijn dit jaar geen eigen foto's omdat er heel veel beschikbaar komen online.
Een setje online Hier wat foto's van de training, qualy + eerste stints in zon en regen!

Alle foto's van de huis fotograven Paul De Winter en Luc Hebbrecht

Verslag van Ruben Boutens

Meer op KARTGRID.be

Met zeer veel dank aan onze team kaptein Leon Kuppens die 24hr tijden en aanwijzingen heeft doorgegeven!
Dow Kart Club