Zeeuws Indoor Kart Kampioenschap 2014-15
DKC

DKC logy by:J.Elmont

 



First Kart Inn te Brussel organiseerde de jaarlijkse 8 uren wedstrijd op 21 sept 2014

Dow Kart Club was er weer bij.

De Dow Kart Club had één team ingeschreven.
Met de volgende piloten: Michael Tange, Wim Bekkers, Daniël Kuppens en Leo van Weele.

Het is een leuke uitdaging om aan deze race deel te nemen, vooral voor de ambiance, de hoge kwaliteit van de piloten en de sportiviteit.
Deze endurance wordt verreden op het in-/out-door circuit van FKI, te Diegem, Belgie, en wordt uitstekend georganiseerd door Dimitri en echtgenote Ilse!.

Eerst zijn de oefen sessie's waarbij de kart waarmee behalve kwalificatie ook het eerste uur moet worden gereden tevens goed getest kan worden. Het is van het grootste belang om zo goed mogelijk te kwalificeren, wil je uitzicht hebben op een mooie plaats. Inhalen is niet gemakkelijk tenzij je een super kart hebt.

Dimitri wijst start nummers in poules toe aan teams gebaseerd op eerdere prestaties en wij waren ingedeeld als nummer 25.
De karts worden daarna door loting toegewezen aan de teams. Ongeveer elk uur is er een kartwissel ingepland zodat je per 8 uren 8 verschillende karts onder je billen krijgt. In principe zijn de karts super afgesteld, althans zeer naar mijn persoonlijke smaak. En echt veel verschil zit er niet in, hoewel wij toch twee karts hadden die het iets minder deden, Michael reed b.v. na een kart wissel toch een flink aantal ronden 1,5 seconden langzamer, daarna wist hij het toch te vinden, zoals een goede piloot betaamt moet je de kunst verstaan om met mindere karts ook snel te kunnen gaan.

Het reglemenet

Reglement PDF icon

De deelnemende teams en piloten

Klik het plaatje voor een iets grotere weergave.
Grafiekje
Zoals jullie zien in bovenstaande lijst is ook onze Zeeuwse super piloot Ruben Boutens weer van de partij.

Aangezien het regende gedurende de eerste uren moest er gereden worden met regenpak en het werd zoals gewoonlijk een enorme glij partij, vooral binnen. Langzaam tot en met de laatste bocht naar buiten. Buiten heb je op het parkoers juist weer een behoorlijke grip.

Uiteraard kwam Michael door de eerste kwalificatie ronde zelfs even op een plaats 13 maar zakte toch nog, door iets snellere andere teams. Aangezien Leo in de oefensessie een snellere tijd had dan Wim, moest Leo in kwalificatie stint twee. Hij kon naar verwachting geen potten breken maar zat met zijn tijd er toch dicht op. Kwalificatie 18 of 19e plaats.

Leo moest dus de eerste stint rijden, in de regen en ook met extra gewicht. Want volgens de reglementen moest er gedurende twee uren met 90kg gereden worden, de rest was het 80kg.

Na een half uur begon de baan buiten wat op te drogen en was het een kunst om hier optimaal gebruik van te maken. Leo deed het goed met opdrogende baan, maar op het laatst van zijn stint werd hij een paar keer in de banden gedrukt door rijders die op een nat stuk probeerden in te halen en dus bij de bocht rechtdoor gingen. Leo had al wel een paar plaatsen in moeten leveren.

Het tweede uur was aan Wim die in een dicht regenpak en met een droge baan aardig op stoom begon te komen, d.w.z. dat hij zelf ook aardig begon te stomen. Hard rijden zweten en een regenpak is geen goede combinatie. Als hij een braadkip had meegenomen was die al wel haast gaar geweest, Wim in elk geval wel. Ondanks dat waren zijn tijden niet slecht. Wim had geen positie in moeten leveren.

Daarna was het de beurt aan Michael, die na de tankbeurt een goed kartje kreeg. Hij reed met dat kartje gewoon mee met de snelste jongens van het veld op dat moment. Geen wonder dat hij na een uurtje weer aardig wat plaatsen had gewonnen.

Helaas voelde Daniël zich niet goed genoeg om te rijden, zodat de anderen nog wat moesten improviseren met wat langere stints. Dit ging allemaal goed maar Leo en Wim moesten nu en dan toch een plaats inleveren.

Met veel plezier kijken we terug op deze zeer gewaardeerde 8 uren. Uiteindelijk eindigden we evenals de laatste keer dat we hier reden op een 21e plaats. Nu met 3 ronden minder achterstand dan die laatste keer.

Uiteindelijk werd de race gewonnen door Ruben Boutens met Rico Haarbosch, die zeer tactisch de verplichte 7 piloten wissel in het eerste regen uur deden en daardoor aanzienlijk minder tijd verloren t.o.v. de anderen die het in de droge periode deden. Rico nog niet eerder gereden in Brussel realiseerde ook nog de snelste tijd.

Uitslag

Klik het plaatje voor een iets grotere weergave.
Grafiekje