DKC logo en leden in actie

DKC logy by:J.Elmont

 



First Kart Inn te Brussel organiseerde de jaarlijkse 8 uren wedstrijd  op 20 sept 2009

Een verslag van de Dow Kart Club deelname

De Dow Kart Club heeft wederom één team ingeschreven voor de 8 uur van Brussel. Vorig jaar waren er zoveel rijders dat een tweede zondag ingelast werd voor nog een 8 uren endurance race. Het voordeel was dat de meeste top rijders de eerste zondag reden en de net niet super top rijders de tweede zondag. Wij waren toen ook ingedeeld in de tweede categorie.
Helaas waren er nu niet genoeg inschrijvingen, daar kwam voor ons DKC een extra nadeel bij want op die dag waren minder rijders beschikbaar en konden maar een team samenstellen. We wisten dus dat we ons met de toppers van voornamelijk Franstalige Belgen moesten meten.

Mario buiten lekker in de zon           Mario moest de snelle rijder toch voorbij laten wel rondes later

s Ochtends om 7 uur richting Brussel, toen ik aankwam waren Leon en Daniel en ook Mario reeds aanwezig zodat het hele team kompleet was. Eerst inschrijven en een bakje koffie of twee. Zoals gewoonlijk wordt "de briefing van de rijders" gedaan door baan eigenaar Dimitri afwisselend in de Franse en Nederlandse taal. Dit jaar is het uitstekende kart wissel systeem van vorig jaar gehandhaafd en de enige aanpassing in het reglement is de eis om als coureur in race kledij en helm 75kg te wegen. (vorig jaar nog 70) . Voor ons is de verplichte kartwissel om het uur wel een voordeel, omdat we dan nog redelijk heel en snel uit de kart kunnen komen om het timer lampje in te drukken. (Zie hieronder voor uitleg)

We hebben na loting van de kart (voor het eerste uur) en wissel lokatie een uur vrij rijden om de baan te verkennen en te wennen aan de layout. Het blijkt dit jaar redelijk gemakkelijk, hoewel er wel extra haarspel bochten in zitten, maar de overgang van binnen naar buiten en omgekeerd is deze keer zeer goed te doen. We komen redelijk in het veld rond, hoewel onmiddelijk de top rijders voorbij komen, met een iets te groot verschil.  Dan begint het echte werk de kwalficatie die deze keer eens door Leo wordt gereden, hij komt niet al te best uit de verf met een 22e start positie op een veld van 24. Er staan er slechts twee achter ons op het start grid. De kwalificatie coureur moet ook de eerste stint rijden.

Dit eerste uur hebben we zoals achteraf gebleken is een goede kart gehad want we klommen een paar plaatsen, later in mijn tweede stint kon ik de tijden niet meer benaderen, en verloren we daardoor twee plaatsen. Mario reed het tweede uur hij wist na een kwartietje zijn tijden behoorlijk naar beneden te krijgen en maakte daarna zijn uur vol met constante tijden. Daarna was het de buurt aan Leon, die zeer snelle tijden wist te realiseren en de tot dan snelste tijd van Leo een stuk sneller te klokken. Daniel reed als 4e en natuurlijk waren zijn tijden het snelst zoals we gewend zijn. Hij wist onze positie behoorlijk te verbeteren met twee posities. Leo stapt dan weer in om een uurtje te vlammen. Echter zoals hierboven gemeld ging dat vlammen helemaal niet, de kart gleed enorm vooral buiten, waar je normaal veel grip hebt. Ik heb vanalles geprobeerd om de goede tijden uit de eerste stint te benaderen, maar het scheelde 1.2 seconde met de eerste stint. (Conclusie een slechte kart) Natuurlijk weer wat plaatsen verloren.

Leon genietend in de zon           Daniel te snel voor de telefoon camera

Wederom was het een prachtige dag, de autoloze zondag heeft daar een abbonnement op lijkt het wel.

Nadat Mario, Leon en Daniel elk hun tweede stint hebben gereden, worden we afgevlagd op uiteindelijk de 18e plaats. Onze beste tijd is slechts een seconde minder dan de top tijd van het eerste team. De uiteindelijke eerste drie en dus winnaars blijken teams van twee man te zijn, petje af. Ze eindigen na 8 uren allen in dezelfde ronde.

Nog even over de wissel, het is een ingenieus systeem waarbij elk team goede en minder goede karts krijgt en de deelnemers daarop absoluut geen invloed uit kunnen oefenen door eerder of later binnen te komen of zo iets. Voor de organisatie is het wel een enorm gesleep met karts, er worden per keer 4 karts binnen gevraagd, er staan dan 4 karts klaar, onze positie was positie C waar we steeds een gereedstaande kart konden vinden als het onze tijd was, die karts waren dus net binnen gereden door de wissel van ervoor. Snel afgetankt door de kart baan organisatie en op de juiste plaats gezet. Dan als de rijder binnen komt moet die snel uit zijn kart en de knop indrukken van de timer. Intussen zetten de kartbaan helpers de transponder en nummers over. Voor de medewerkers hard werken.

Klaar maken voor de wissel           Wachten op Mario

Nu wachten op transponder en het lampje            Een overzicht binnen

Een prachtige kart dag, we hebben genoten. Dit is natuurlijk mede te danken aan de zeer goede organisatie, het uitmiddelen van de kart verschillen en de vele baan commisarissen. Maar ook op dit hoge niveau rijden blijkt weer dat er zeer sportief gereden wordt, de enige uitzondering was een team wat achteraan reed en duidelijk niet op dit niveau thuishoorde, die probeerde idereen in de kant te rijden, hij kreeg de zwarte vlag! Er werden trouwens ook diverse waarschuwingen uitgedeeld.

Veel meer foto's vind U hier

Een uitstekende race dag met veel dank aan de race organisatie Leon Kuppens.

Door Leo van Weele