DKC logo en leden in actie

DKC logy by:J.Elmont

 



First Kart Inn te Brussel organiseerde de jaarlijkse 8 uren wedstrijd  op 19 sept 2010

Dow Kart Club was er bij

De Dow Kart Club heeft wederom één team kunnen samenstellen voor deze 8 uren endurance van Brussel.

Dit is echt een leuke race om aan deel te nemen, vooral voor de ambiance, de hoge kwaliteit van de rijders en de sportiviteit.
Deze endurance wordt verreden op het in/out door circuit van FKI, te Machelen, Belgie. Spannend vooral bij regen, echter dat deed het deze keer bijna niet.

Eerst zijn de oefen sessie's waarbij de kart waarmee behalve kwalificatie ook het eerste uur moet worden gereden tevens goed getest kan worden. De regelementen staan alleen kart klachten toe in de eerste 15 minuten, van deze oefen sessie. Later blijkt dat als je genoeg rubber (en dus euro's hebt neergelegd op de baan er wel gewisseld mag/kan worden, maar goed). We hebben allen gereden en het bleek dat Peter de beste tijd had, die moest dus ook maar kwalificeren. Het is van het grootste belang om zo goed mogelijk te kwalificeren, wil je uitzicht hebben op een mooie plaats. Inhalen is niet gemakkelijk tenzij je een super kart hebt. De deelnemers of beter piloten van vandaag zijn in volgorde van rijden:

  1. Peter van der Giessen
  2. Michael Tange
  3. Mario Roose
  4. Leo van Weele

Tijdens het eerste uur ontwikkelde zich een zeer interesant schouwspel op de baan, een van de kanshebbers op een podiumplaats had bljkbaar een mindere kart in deze eerste sessie, en moest verdedigend rijden om niet gelijk achter te geraken. Deze rijder kon dat als geen ander. Uiteraard ten koste van goede ronde tijden maar wel met een heel lange trein van volgers achter zich. Tussen deze achtervolgers werd er enorm geduwd en getrokken. Opmerkelijk was de kart van I.K.M Middelburg de rijder maakte een mooie progressie naar de 2e plaats, vanaf de achtste plaat ofzo.
Prachtig om te zien, echter de leiding begon het geduw in de trein (je kon niet meer spreken van een treintje) een beetje te wild worden en de trein werd te lang. Daarom kreeg deze uitstekend blokkende rijder een zeer ongebruikelijk bordje "Verboden verdedigend te rijden". IKM werd nog even flink dwars gezeten door de baan commisarissen en kreeg de zwarte vlag voor een verkeerde inhaal manouvre, wij denken dat daar een behoorlijke politieke motivatie bijzat ten gunste van de reguliere bezoekers van de FKI baan. Zij werden behoorlijk terug geworpen in de top naar een 10e plaats.
Uiteindelijk zijn zij toch nog 6e geworden maar zonder deze fanatieke baan commisaris zat er een podium plaats in.

Voor ons team kon deze vertragende actie voorin niet lang genoeg duren, ook wij liepen in op deze trein. Peter was vertrokken van een 21e plaats en reed het eerste uur zeer goed en constant en klokte een 55.8. Echter in het naar buiten gaan reden de twee karts voor hem tegen elkaar, daardoor werd Peter in de banden geduwd op een gevaarlijke plaats, het duurde vrij lang voordat hij weer kon vertrekken. Hij wist in de resterende stint nog enkele van de verloren plaatsen goed te maken door keurige inhaal acties. Daarna was de buurt aan Michael, die super tijden reed en behoorlijk winst maakte in het veld. Hij klokte 55.206 als snelste tijd (goed voor een 17e plaats op de snelsten lijst.) Toen hij uitstapte lagen we ongeveer op de 18e plaats, maar dat vertekende een beetje door het wisselen.

Michael op zijn snelst           Wisselen van de piloten

Daarna was het de buurt aan Mario die tijdens de test ritten rond de 56.00 had gereden, echter met deze kart kwam hij niet verder dan 57'ers. De kart bleek ook bij de andere rijders later ook voor langzame tijden te zorgen. Toen deze bewuste kart bij een team dat op de 9e plaats lag werd toebedeeld duurde het slechts drie ronden voordat dit team een andere kart kreeg. Dit team reed dus net zo langzaam als Mario totdat ze in de andere kart stapten toen was het 55.2! Volgens de reglementen mag er niet gewisseld van kart, maar dat geld dus niet voor top teams blijkbaar.
Daarna was Leo aan de buurt, ook geen geweldige kart maar eerst was het nog een beetje nat buiten, later met de stoel nog wat naar achteren toch nog 56 ers gereden.

Mario           Leo

Daarna voor allen nog een uurtje in weer een andere kart. Gelukkig zat er geen bagger meer tussen zoals tijdens ons eerste uur. De kart van Leo bleek weer een kart van de betere soort hij kon er in elk geval zeer goede tijden mee rijden en wist nog een plaats te winnen in de eind klassering. Met kart 21 op een 21e plaats eindigen in een veld van 27 is niet gek, toch?

Te snel voor de camera           Bunkeren

Kortom wij zaten er toch vrij dicht op en met een beetje geluk zouden we zomaar op een 15e plaats moeten kunnen eindigen. De nummers 1 en 2 hadden beiden 511 ronden gereden. De nummer drie had er eentje minder. Wij 497 en de nummers 18 t/m 20 498 rondjes.

Kortom een prachtige race dag met het gevoel er steeds dichter tegenaan te kunnen zitten. Het is leuk om in dit veld mee te kunnen.

Met veel dank aan onze race kapitein Leon Kuppens.
Door Leo van Weele
Foto's Peter van der Giessen