Zeeuws Indoor Kart Kampioenschap Race verslag
DKC

DKC logo by:J.Elmont

Verreden in Middelburg



Zeeuws Indoor Kart Kampioenschap Ereklasse



Derde race van de ZIKK-ereklasse 2017 2018

Op maandag 6 november heeft de Dow Kart Club weer met twee teams deelgenomen aan de 3e race om het Zeeuws Indoorkart Kampioenschap voor teams in de ereklasse.

Zwarte vlag voor de baancommissarissen.

Dit hele verslag is een weergave van hoe wij deze avond hebben ervaren!
Het strookt waarschijnlijk niet met hoe de andere teams dit alles hebben ervaren.

De race vond plaats in de normale richting op de kartbaan van Middelburg, met de oneerlijke battle kwalificatie.
Wij vinden het oneerlijk omdat de mindere goede teams opgescheept worden met de minder goede karts. Het is een feit dat de mindere teams minder goed kunnen omgaan met alle karts. De topteams vinden de battle prachtig en rijden gegarandeerd hun eerste stint top tijden, ze willen begrijpelijk deze oneerlijke battle behouden.

Kwalificatie uitslag:

  1. Mcomm/Vaane Racing
  2. Akkerdaas
  3. Ritel Racing
  4. Mussenist
  5. De Zwarte Ruiter
  6. DKC 2
  7. EPZ Team
  8. DKC 3

Vandaag een race met een bijzonder verloop.
In stint 2 viel er weer eens een kart stil op de baan. De claxon klonk, maar wordt door 3 teams niet op tijd opgemerkt. (Alle 3 achterin op de baan) Nadat de vervangende kart is gebracht kan er weer gestart worden en krijgen 3 teams de verdiende Stop en Go penalty van 45 seconden. Jawel 3 teams maar niet de juiste. DKC3 rijder Leo heeft niets gehoord en is doorgereden, echter de straf wordt uitgedeeld aan de rijder van DKC2 Bennie.! De organisatie wil er niet aan maar Leo en Bennie bevestigen achteraf onze lezing.
Maar dat is nog niet alles!
In dezelfde stint krijgt DKC 2 nogmaals een onverdiende Stop and Go penalty. Volgens het baancommissariaat omdat MComm geklaagd hadden dat ze wel 1,5 seconde waren opgehouden en gehinderd door DKC.!
Bennie verklaart helemaal niet in de weg gezeten te hebben van Mcom, maar dat Leo dat was met die botsing.
De baancommissaris vertelde Bennie dat hij te vroeg naar binnen stuurde toen Mcom voorbijstak waardoor het tot een botsing kwam. En Bennie verklaart niet in aanraking geweest te zijn met Mcomm, het was Leo.
Sinds wanneer wordt er zo op dergelijke belachelijke klachten van topteams gereageerd?
Wat willen deze teams een wedstrijd met 3 teams zodat ze altijd gegarandeerd een podium plaats hebben? Ze zouden zich uitgedaagd moeten voelen om met een goede slimme inhaal actie (neem een voorbeeld aan Max Verstappen) de minder snelle zonder botsen in te halen!
De reglementen geven heel duidelijk aan wat hinderen is bij inhalen;
Er is geen ronde lang met de blauwe vlag gezwaaid. Dus zou de klacht van Mcomm ongegrond verklaard moeten worden.
En opnieuw hoe weten wij dat, omdat rijder van DKC3 Leo degene was die beschuldigd zou kunnen worden van hinderen, die is tenminste de bocht uitgeramd door Mcomm en heeft inderdaad niet bij de eerste beste blauwe vlag ruim baan gegeven. En dit alles is zoals hierboven reeds gezegd door DKC 2 rijder Bennie goed waargenomen omdat die er vlak achter reed.!

Conclusie: Ook die tweede zwarte vlag voor DKC2 was onterecht (de 'onterechte' fout van Leo/Mcomm resulteerde in een zwarte vlag), waardoor DKC2 ruim twee ronden is afgepakt (en dus ruim op de zesde plaatst zou kunnen hebben geëindigd). Ook de discutabele oranje vlag uitgedeeld in stint 1 heeft tijd gekost.
Maar daar maken we geen punt van en klagen we niet over, we accepteren hier het oordeel van het wedstrijd commissariaat.

Dit alles is natuurlijk in het voordeel van het DKC3 team en zijn die dus de lachende partij! Waren de straffen terecht aan hun uitgedeeld dan hadden ze nog op het randje tegen een diskwalificatie opgelopen omdat Leo al een waarschuwing op zak had. Hij was klaar staand voor de wissel met zijn extra 2kg ballast gewicht even de zaal beneden ingelopen! en kreeg dus een officiële waarschuwing omdat hij de volgende regel uit het reglement niet letterlijk heeft genomen!
- De gewichtsschijven dienen ten alle tijden in de pitstraat te blijven. Doet men dit niet zal dat bestraft worden met een waarschuwing.

Kortom een zwarte vlag voor het baan commissariaat.
Het valt niet mee om 2 DKC-teams uit elkaar te houden, misschien is een andere naam een optie? b.v. "Het Zwarte Vlag Team" ? Waar is Jan_Willem als je hem nodig hebt? ;)
De andere teams hebben van dit alles weinig gemerkt en hebben hoop ik een leuke spannende race gereden.

De top 3 is weer heel erg aan elkaar gewaagd en maken er opnieuw een heel spannende race van. De ere straffen spelen weer een belangrijke beslissende rol in de top.
Het is jammer dat de mindere teams zoals DKC als hinder worden gezien door sommige van de topteams inplaats van uitdaging!
De race wordt gewonnen door Ritel Racing, dit met 10 sec erestraf gevolgd door MComm/Vaane op de tweede plaats dit met 30 sec erestraf en Akkerdaas Racing maakt het podium compleet dit met 20 sec erestraf.

DKC 2

Voor DKC 2 begint Piet Mertens aan de race. Hij mag starten op de gekwalificeerde 6e plaats met een van de langzame karts uit de battle. Piet wordt op de staart gezeten door EPZ en voorbij gereden, nadat Piet EPZ weer ingehaald heeft krijgt hij de oranje vlag! Dat was weer een nieuwe ervaring, volgens Piet was er niet heel veel mis met de inhaal actie, maar goed de baancommissaris heeft het laatste woord. Snelst 44,460 en gemiddeld 45,073.
Bennie in de tweede stint heeft een zeer goede kart, en gaat opnieuw als de brandweer. Hij perst er snelste tijd uit van 43,895 en gemiddeld 44,517.
Dit ondanks de tot tweemaal toe moeten uitzitten van een onterechte straf, blijf dan nog maar eens gemotiveerd.
Marco neemt de volgende stint voor zijn rekening en hij blijkt aanzienlijk beter dan de vorige keer. Zijn beste tijd is 44,631 en een gemiddelde van 45,103. Alwin in de laatste stint heeft geen moeite om de kart naar zijn hand te zetten. Hij gaat uitstekend met deze kart, en loopt in op Martijn Groen in de DKC 3 kart. Helaas laat die hem niet voorbij, die had zich er wellicht nog een beetje aan kunnen optrekken.
Snelste tijd van Alwin 43,787 en gemiddeld 44,401.
DKC 2 als 6e gekwalificeerd na een race met grote demotiverende incidenten wordt uiteindelijk 8e.
Conclusie van de rijders van DKC 2: "We hebben heerlijk gereden toen we mochten, en zijn blij dat we DKC 3 hebben kunnen helpen."

DKC 3

Als achtste gekwalificeerd start Paolo in de minste kart van de battle. Hij kan maar moeilijk bij Piet EPZ en Piet komen. Hij weet met moeite de positie te verbeteren en rijdt uiteindelijk net voor Piet met een beste rondetijd van 44,542 en een gemiddelde 44,924.
Daarna neemt Leo plaats in de volgende kart, hij gaat uitstekend en heeft duidelijk een sublieme kart, kwam hij in de training afgelopen donderdag niet sneller dan 44,2 nu klokt hij regelmatig 43,9. Leo's rit gaat met een beste rondetijd van 43,709 en een laag gemiddelde van 44,162.
Wim rijdt de derde stint. Hij gaat mooi rond en benaderd de goede tijden van Leo, wel moet hij proberen af te rekenen met een rijder achter hem, die hij maar niet kwijtraakt, wel komt die er af en toe naast, maar nooit voorbij.
Zijn beste rondetijd is 43,930 en gemiddeld 44,361.
Martijn is de laatste rijder voor DKC 3. Martijn heeft een redelijke kart en kan er goede tijden mee klokken, stukken beter dan in de training zijn snelste 44,053 en gemiddeld 44,497.
Het DKC 3 team eindigt op 1 ronde van onze voorganger Akkerdaas, vooral door de hulp van DKC2 waarvoor alle dank.
Conclusie van de rijders van DKC 3: "Hoe kunnen we de volgende races DKC 2 nogmaals inzetten om DKC 3 op het podium te krijgen?"

We hebben er maar eens hartelijk om gelachen en hopen dat de volgende races iets eerlijker verlopen!

Computer data in PDF

Computer uitdraai tijden van race 3 in PDF PDF icon

Grafisch verloop van race

Een grafische weergave van de data en posities van de teams in de tijd.
Nu nog! Grafisch race 2. PDF icon

ZIKK Ereklasse 2015-2016 - Race 3 - Rondetijden

Ronde tijden met wat extra info. Race 03 data.
NOTE: Oranje collored cels are longcut's. Zwart/Grijs de fastest per pilot and tale the exchange time's. Red indicates problems such as damage or penalty. At the bottom the individual best and average. Average calculation is exclusive penalty's.

Ronde tijden

Klik het plaatje voor een iets grotere weergave.
Grafiekje
Grafiekje
Grafiekje
Grafiekje

Met dank aan onze wedstrijd organisatie,
tevens dank aan Alwin de Bruijn voor de tijden en grafieken.
verslag van Leo van Weele

Volgens uitdraai computer, met beste tijden van elke rijder

Uitslag Race 3 

Volgens uitdraai computer, met beste tijden van elke rijder
Pos Team Rijder 1 Rijder 2 Rijder 3 Rijder 4 gem Laps Pen Best Rank
1 43,25043,30343,39543,39546,227160 1043,2503
2 43,09543,21843,66143,49646,315160 3043,0951
3 43,20543,77343,68343,30946,766159 2043,2052
4 44,54243,70943,93044,05346,989158 43,7096
5 43,69443,91643,55144,06947,045158 43,5515
6 43,53344,18943,99845,15547,430156 43,5334
7 44,56643,97644,28845,19547,816155 43,9768
8 44,46043,89544,63143,78748,107154 43,8957

DKC piloot performance

Klik het plaatje voor een iets grotere weergave.
Grafiekje

Het onderstaande eind klassement is bijgewerkt zover de uitslag en extra punten bij mij bekend zijn. Ook is in dit onofficiële klassement de slechtste klassering reeds afgetrokken.
Het klassement is uiteraard geordend op de meeste punten tot nu toe.
Lichtblauwe cel betekent een extra punt vanwege snelste ronde of best gekwalificeerd.
Gele cel betekent extra punten vanwege snelste en best gekwalificeerd.
Donker grijs is minst goede race en telt niet mee in eind uitslag.
Zie voor het officiële klassement de website Karting Middelburg!
Er is een kleine correctie ingevoerd en nu weer gelijk aan Officieel klassement.

Klassement ZIKK Ereklasse jaar 2017/2018

  Klassering in Punten Punten
Plaats Team R-1 R-2 R-3 R-4 R-5 R-6 R-7 R-8 R-9 R-10 R-11 R-12 R-13 R-14 R-15 Sub Aftr. Totaal
1 22 21 19                         62 19 43
2 17 15 20                         52 15 37
3 15 18 15                         48 15 33
4 11 13 13                         37 11 26
5 13 11 11                         35 11 24
6 9 9 7                         25 7 18
7 8 7 9                         24 7 17
8 7 8 8                         23 7 16
9                               0 0 0

Als U een aanvulling heeft op bovenstaand verhaal en uitslagen, een naam misschien, een correctie dan gaarne doorgeven aan Leo van Weele