Middelburg 500 ronden
DKC

DKC logy by:J.Elmont

Verreden in Middelburg



De 500 Ronden van Middelburg

Race datum: Zondag 11 september 2016

De Dow Kart Club heeft voor deze editie twee teams samen kunnen stellen en ingeschreven.
DKC1: Mario Roose, Daniël Kuppens en Wim Bekkers DKC2: Alwin de Bruijn, Ernst Buijsse en Leo van Weele.
Deze race wordt georganiseerd en verreden in Middelburg op de indoor kart baan van Indoor Karting Middelburg.

De 500-ronden race is een endurance race voor teams waarin minimaal 2 coureurs per team moeten deelnemen.
Er telt per team geen maximumaantal rijders.
Tijdens de race is er om het uur een verplichte kartwissel.
Het team dat als eerste de start-finish lijn na 500 ronden passeert, is het winnende team.
Iedere rijder dient minimaal 85 kg te wegen. Tijdens de race dient ieder team 2 stints te rijden op 100 kg.

Er was een zeer sterk deelnemersveld bestaande uit landelijke kampioenen op indoor banen. Met o.a. Ruben Boutens, Rico Haarbos en Lorenzo Stolk en nog een heleboel bekende en minder bekende coureurs.
De teams:

  1. Dutch Value Junior
  2. Klaver 4
  3. Haarbosch Racing
  4. Old Boys
  5. Coldsteel Racing
  6. 't Begin Domburg 1
  7. Veersche Dam Auto
  8. 't Begin Domburg 2
  9. Loonbedrijf de Looff
  10. Lazy Monkeys
  11. Dow Kart Club 1
  12. Dow Kart Club 2
  13. Capsule Racing

De kwalificatie was 1 ronde op 85 kg en 1 ronde op 100 kg. De gemiddelde tijd zou de startpositie zou voor de race.
Maar hier liet de organisatie reeds de eerste steken vallen, twee maal achtereen weigerde de transponder en omdat we al veel te laat gestart waren werd er besloten de kwalificatie te vereenvoudigen tot een enkele rit op 85kg.
Opnieuw weigerde er een transponder namelijk van DKC1 team, die daarop besloot niet nog eens te proberen maar dan maar achteraan te starten.
Daarna verliep de kwalificatie naar behoren, en kon er (wel 20 minuten te laat) gestart worden in de gelote huurkart.

Bij de start ging het opnieuw niet vlekkeloos, een van de karts op de startgrid moest vervangen worden.
Met dit veld aan toppers uit de kartsport mag dat toch eigenlijk niet gebeuren.
Maar OK. Het veld kon mooi starten en de race verliep goed en netjes.
Aan het begin is het direct te merken dat er ervaren coureurs rijden, die passen goed op om niet betrokken te geraken in te veel duw en trekwerk. Ze wachten liever een ronde en verliezen daarbij een paar 10den, dan te botsen en vast komen te staan voor 10-tal minuten.

Sommige rijders hadden toch wat moeite met hun gelote huurkart en konden geen goede rondetijden rijden. Een van de slachtoffers was Dutch Value Junior. Die wisselde van kart maar ook die gaf niet de vreugde van goed gaan. Door de wissel verloren ze een extra ronde dus stonden t.o.v. de laatste op -2 ronden. Even later was deze positie weggewerkt en reden ze weer op positie 11. Hmm, gaan ze dan ook mechanische pech compenseren zoals ze dat in Brussel doen? Nooit niks van gehoord, wel mooi als het eerlijk en goed gedaan wordt.

Een ander team dat moeite had om goede rondetijden te rijden was 't Begin Domburg 2, mede doordat ze op 100kg reden. Ze reden op de voorlaatste positie wat we niet gewend zijn van dit team. Ze kregen ook nog ruzie met Capsule racing die hen onder de banden duwde na ingehaald te zijn. Ja beide karts zaten vast onder de boarding en stonden beiden algauw op een ronde of twee achterstand.
Tot onze grootte verbazing was, nadat ze beiden weer onderweg waren, een ronde verder ook hun achterstand weggewerkt?? Meer manipulaties?? Geen mechanische pech dus.... Wel zagen we op het score bord een onmogelijke rondetijd bij DKC2 verschijnen, 1:28 heeft de transponder een keer geweigerd? En werd daarom de achterstand van de pechvogels weggemoffeld. Ik heb geen computeruitdraai dus kan ik niets van dit alles bewijzen.

De wedstrijd verliep verder best goed en was spannend. Opvallend dat de toprijders geen last hebben van verschillen van de karts. Ze wisten met alle karts toch ongeveer dezelfde tijden te klokken. De ervaring telt duidelijk mee.
Natuurlijk houdt de wedstrijdleiding vooral de rijders in de top in de gaten. Enkele van onze DKC-rijders werden onbehoorlijk opzij geduwd, maar dat werd dan net weer niet gezien door de wedstrijdleiding.

In een van de stints had Wim Bekkers ook een moeilijke kart en kwam er na zijn stint een beetje gesloopt uit. Met het lood op de weegschaal, ....woog hij meer dan 5kilo te weinig. Door een misverstand is hij niet onmiddellijk nog eens gewogen maar eerst even bijgekomen. Daarna nog eens gewogen en toen zat hij op 86,5kg dus ruim boven het streefgewicht. Ondanks protest van onze zijde werd toch een penalty van 45 seconden uitgedeeld aan DKC1.

Leo rijdend voor DKC2 had wel een risico genomen door op 85,4 kg te gaan rijden, die kwam dus niet aan het verplichte gewicht na de race en het team kreeg daardoor wel een terechte penalty.

In de laatste stint reed Leo weer en nu had hij een kart waar de benzine dop er scheef was opgedraaid, de benzine gutste in elke bocht eruit. De dop zat muurvast en was onder het rijden niet vaster te krijgen. Het is wonderbaarlijk hoeveel brandstof er nog uit komt terwijl de tank algauw meer dan halfleeg was. Met een volle tank vertrokken en met een zo goed als lege tank de stint geëindigd. Achteraf aan de dood ontsnapt. Hij had dus absoluut niet moeten doorrijden.
Achteraf na de race bleken er nog diverse rijders te zijn die onbehoorlijk stonken. M.a.w. Er moet nodig een cursus tankdop erop schroeven gegeven worden! Je moet er niet aan denken, dat je botst en er vonken bij komen...
Trouwens de laatste DKC-race die wij ook hier gereden hebben was het ook al ondergetekende die thuiskwam met een overall, die drie dagen buiten gehangen te hebben en twee wasbeurten nog steeds niet benzine-geurloos is.

Kortom wij kwamen voor een leuke sportieve wedstrijd, en dat was het ook best wel. Veel zeer goede sportieve rijders en een hoog niveau, m.a.w. coureurs top! Karts? Ja de huurkarts zijn acceptabel en voor zover we hebben constateren bij de top 5 rijders toch best wel gelijkwaardig. Hoewel we natuurlijk niet wisten wie op 100kg en wie op 85kg zijn stints reed. Wij minder ervaren rijders hebben er meer moeite mee, maar dat is niet erg.

Maar al met al blijft er bij ons een beetje een wrange nasmaak hangen. We houden hier geen prettige gedachte aan over, hopelijk heeft de organisatie de zaken wat beter op scherp staan bij de eerste ZIKK-wedstrijden.